Scania ökar produktionskapaciteten i Polen

Scanias anläggning i Slupsk har efter en omfattande ombyggnad förvandlats till Europas mest moderna och effektiva fabrik för busstillverkning. Arbetsstationer och produktionslogistik har utformats för en rationell tillverkning med hög kvalitet enligt det metodbaserade arbetssätt som kännetecknar Scanias produktionssystem (SPS).

Anläggningen återinvigdes på tisdagseftermiddagen av Scanias vd och koncernchef Leif Östling, region Pommerns landshövding Roman Zaborowski samt Sveriges ambassadör Dag Hartelius.

– Vi har gjort en satsning på arbetsmiljön och organiserat om flödet i produktionen på ett sätt som gör det möjligt att arbeta med ständiga förbättringar av arbetsmetoder, produktivitet och kvalitet på samma sätt som vid Scanias övriga produktionsanläggningar i Europa och Latinamerika, säger Gert Flodkvist, chef för Scania Production Slupsk.

Anläggningen i Slupsk, med 700 anställda, är navet i Scanias europeiska produktion av helbyggda (karosserade) bussar för kollektivtrafik. Här karosseras modellerna Scania OmniCity och OmniLink. I Slupsk monteras också chassit (underredet) till Scania OmniCity. Dessa chassin levereras även till andra, fristående busskarossörer i Europa, Afrika och Asien.

Bussar i Scanias Omni-program har hittills främst levererats till marknader som de nordiska länderna, Polen, Storbritannien, Frankrike och Italien. Scania har inlett en satsning på att öka försäljningen på flera stora marknader, som till exempel i Tyskland – Europas största bussmarknad.

– En högre produktionskapacitet i Slupsk är viktig för vår strategi att öka försäljningen av bussar för kollektivtrafik. Den effektivare tillverkningsprocess som skapats genom ombyggnaden är också av stor betydelse för en fortsatt positiv lönsamhetsutveckling inom vår bussverksamhet, säger Melker Jernberg, Senior Vice President och chef för Scania Buses and Coaches.

Scania etablerade industriell verksamhet i Slupsk 1992, då bolaget förvärvade hälften av aktierna i Kapena S.A och inledde slutmontering av lastbilar i det gemensamt ägda bolaget Scania Kapena S.A. Tillverkningen av Scaniabussar startade 1994.

Sedan 2002 är verksamheten i Slupsk helt koncentrerad på busstillverkning. Delägarskapet med Kapena upphörde 2003, då Scania förvärvade samtliga aktier samt ändrade bolagets namn till Scania Production Slupsk.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se