Scania presenterar ny 13-liters marinmotor

Scania visar upp den nya 13-liters DI13-marinmotorn på den internationella marinmässan SMM den 3-6 september. Motorn är Scanias mest kraftfulla och avancerade hittills och överträffar företagets redan tidigare höga prestanda- och tillförlitlighetsstandarder.

Scanias nya 13-liters marinmotor är både pålitlig och har förbättrad prestanda, vilket ger betydande utsläppsminskningar.
– Detta är vår mest avancerade marinmotor hittills, som bidrar till bättre driftsekonomi och hållbarhet till sjöss. Vi vill möta våra kunders behov och påverka bränsleeffektivitet och produktprestanda positivt för krävande förhållanden i all typ av verksamhet, säger Fredrik Järlid, Head of Sales Power Solutions.

Med förbättrad bränsleeffektivitet ger denna 13-liters motor en kraftig minskning av CO2-utsläpp. Det är det mest bränsleeffektiva alternativet bland företagets marina motorer, med upp till åtta procent förbättrad bränsleförbrukning jämfört med den nuvarande generationen vid samma effekt. Det innebär en potentiell besparing på upp till 6,7 liter diesel per motortimme vid full last.

Motorn har en ökad maximal effekt och förmåga att prestera med tung last, men är också anpassad för lättare uppdrag eller hybridanvändning. Den har ett stort användningsområde, inklusive möjligheten att skala ner från större alternativ. Motorn uppfyller nuvarande IMO Tier III-utsläppsstandarder och är kompatibel med biodieselblandningar och HVO-bränslen.

Den nya 13-liters motorn är baserad på Scania Super, som har prisats av internationella experter, med utmärkelser som "Green Truck" 2024 och "Diesel of the Year" 2023. Det, tillsammans med Scanias långa erfarenhet inom sjöfartsindustrin och nära samarbete med olika typer av kunder, gav möjlighet att utveckla en marinmotor som är redo för en övergång till förnybara energikällor.
– Efter den framgångsrika introduktionen av den nya plattformen för lastbilar, bussar och industriella applikationer ser vi fram emot att utöka vårt erbjudande till den marina industrin, säger Järlid.

Scania har ett brett utbud av marinmotorer och skalar även upp sina elektriska alternativ såsom hybrid- och helelektriska lösningar, som nu finns tillgängliga för kunder. Läs mer här (på engelska)

Fakta: Den nya 13-liters marinmotorn för framdrivning har ett effektintervall på 257-772 kW (350-1050 HK) och ett hjälpeffektintervall på 301-553 kW: beroende på arbetsbelastning, utsläppsstandarder och varvtal.

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Nilsson, Director Product Management, Power Solutions

E-mail: henrik.y.nilsson@scania.com

Oleg Nikitin, Product Manager Marine, Power Solutions
E-mail: oleg.nikitin@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partner och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2023 levererade vi 91 652 lastbilar, 5 075 bussar samt 13 871 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 204 miljarder kronor, varav runt 20 procent var tjänsterelaterat. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 58 000 medarbetare. Forskning och utveckling bedrivs  globalt, med navet i Södertälje. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.