Scania prisat för satsning på lastbilsförare

Scania har tilldelats utmärkelsen European Excellence Awards 2007 för arbetet med att uppmärksamma lastbilsföraryrket genom tävlingen Young European Truck Driver. Utmärkelsen ges till företag som genomfört framgångsrika projekt, kampanjer och annat resultatgivande arbete inom kommunikationsområdet i Europa.

– Att vi genom Scania Young European Truck Driver 2007 har fått 17 000 unga förare i Europa att engagera sig i trafiksäker och miljöanpassad körning är fantastiskt. Det är många på Scania som bidragit till den här framgången, både här i Södertälje och på marknaderna i de 27 länder där tävlingen genomförts, säger Scanias informationsdirektör Cecilia Edström.

– Vår satsning utmärks av att den involverar och påverkar den huvudsakliga målgruppen – förarna. Press, radio och TV har varit viktiga kanaler för att förmedla bilden den yrkesstolthet och -skicklighet som visats av de förare som deltagit, säger Mikael Person, som är ansvarig för Scanias förartävlingar.

Närmare 17 000 förare deltog i Scania Young European Truck Driver 2007, som genomförts med stöd av Europakommissionen och IRU (International Road Transport Union) och med Michelin och Shell som sponsorer. Scania genomför liknande tävlingar i Latinamerika, Afrika och Asien. Totalt kommer drygt 40 000 förare runt om i världen att ha deltagit i tävlingarna.

– Genom den uppmärksamhet vi får hoppas jag att vi successivt lyckas påverka synen på lastbilsföraryrket och får fler att söka sig dit. Föraren är en förutsättning för att utveckla åkeriets kärnverksamhet, transporterna. Effektiv logistik handlar inte bara om smart planering och just in time, utan förutsätter även duktiga förare, säger Cecilia Edström.

För ytterligare information, kontakta:

- Cecilia Edström, kommunikationsdirektör, tel 070 588 35 57

- Mikael Person, projektledare, tel 070 570 75 78