Scania publicerar års- och hållbarhetsredovisning 2022

Scania års- och hållbarhetsredovisning för 2022 visar hur företaget hanterat utmaningar och störningar orsakade av det instabila makroekonomiska och geopolitiska läget, och samtidigt fortsatt att leda omställningen mot ett hållbart transportsystem.

Års- och hållbarhetsredovisningen beskriver Scanias resa mot ett hållbart transportsystem. Det är företagets åttonde kombinerade års- och hållbarhetsredovisning, som visar företagets finansiella, sociala och miljömässiga prestation.

– 2022 var ett år med stora ekonomiska och politiska oroligheter som ledde till  energikris, inflations- och räntetoppar. Trots det fortsatte våra kunders höga aktivitet och efterfrågan på Scanias produkter och tjänster. Våra medarbetare svarade på utmaningar med produktions- och leveransproblem på ett fantastiskt sätt och höll samtidigt ett tydligt fokus på vårt övergripande syfte, säger Scanias VD och koncernchef Christian Levin, och fortsätter:

– Vi har både möjligheter och ett ansvar att leda omställningen och har satt ambitiösa mål på oss själva för uppföljning. Vi var först inom vår industri att sätta vetenskapligt baserade mål för att minska våra koldioxidutsläpp med siktet på vår egen verksamhet och på utsläppen från fordonen när de används ute hos våra kunder. Under 2022 tog vi ytterligare ett stort steg genom att vara först med att sätta mål för att reducera utsläppen även i vår leveranskedja.

Att hållbarhetsarbetet följs upp med regelbunden och relevant rapportering är viktigt för Scanias intressenter. I år har ytterligare steg tagits i hållbarhetrapporteringen med utökade upplysningar inom ESG-området (Environmental, Social and Governance). Sedan förra året genomgår hållbarhetsrapporten en översiktlig granskning genomförd av Scanias revisorer. Räkenskapsåret 2022 är också första gången som Scania fullt ut redovisar vilken verksamhet som omfattas av taxonomin och vilken verksamhet som är taxonomiförenlig.

Hela rapporten hittar du här>>

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Bratthall, Presschef
Telefon: +46 76 724 45 27
E-post: erik.bratthall@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2021 levererade vi 85 930 lastbilar, 4 436 bussar samt 11 786 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 146 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 54 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.