Scania säkrar betydande lastbilsorder i Storbritannien

Det är en av Scanias största lastbilsorder i Europa och den största ordern elektriska lastbilar under ett kalenderår.

Scania levererar lastbilar i premiumsegmentet och driver skiftet mot ett hållbart transportsystem. Consortium Purchasing Group beställer en omfattande flotta av lastbilar som ska levereras över Culina Group, WS Group och A.W. Jenkinson Group.

Den kompletta ordern består av 2500 lastbilar för leverans under 12 månader. Affären inkluderar lastbilar med den nya SUPER-drivlinan och 100 batterielektriska lastbilar, som blir de första batterielektriska 4x2-dragbilarna från Scania att trafikeras på brittiska vägar.

Samtliga fordon servas med ett treårigt, komplett underhålls- och reparationsavtal, där delar av fordonsflottan finansieras genom Scania Financial Services.

Scanias VD Christian Levin säger: ”Scania har haft ett nära och framgångsrikt samarbete med Culina Group, WS Transportation och A.W Jenkinson under många år. Den här affären är mycket betydelsefull och utgör en milstolpe i vår fortsatta resa mot hållbara transporter”.

William Stobart, Vice VD på Culina Group säger: ”Som en del av Consortium Group är vi väldigt nöjda med att kunna förnya vår överenskommelse. Det har varit en besvärlig tid för tillverkande företag, med globala störningar i leveranser av material. Men Scania har arbetat nära oss de senaste två åren för att minimera negativa effekter för oss båda. Detta visar vilket starkt partnerskap vi har mellan våra företag”.

Chris Nevitt är VD för Scania Storbritannien: ”Jag vill tacka Consortium Purchasings styrelse för förtroendet och möjligheten att fortsätta vårt utmärkta partnerskap. Det är ett styrkebevis på relationen mellan två organisationer och som gör det möjligt för oss att offentliggöra denna nyhet. Men även en eloge till alla dem vars arbete genom åren denna affär bygger på”.

För mer information kontakta:

Erik Bratthall
Corporate Public and Media Relations manager
erik.bratthall@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2022 levererade vi 80 238 lastbilar, 4 994 bussar samt 13 400 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 170 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har nästan 57 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.