Scania stärker verksamheten i Östafrika

Genom det nya bolaget Scania East Africa, med säte i Nairobi, Kenya, stärker Scania verksamheten. I Kenya har Scania tidigare representerats av en oberoende distributör.

– Detta är ett långsiktigt engagemang i Kenya och Östafrika. Transportnäringen i regionen erbjuder stor möjligheter och utmaningar, förklarar Per Holmström, VD för Scania East Africa.

Den årliga tillväxten i den östafrikanska transportsektorn väntas blir 10–15 procent som en följd av den starka ekonomiska utvecklingen.

– Utvecklingen kommer att leda till ökade godstransporter från hamnen i Mombasa in till länderna i Östafrika.

Östafrika kommer nu att bli en integrerad del i Scanias omfattade globala försäljnings- och servicenätverk och därmed kunna erbjuda kunderna ännu bättre stöd. I Kenya har Scania i dag återförsäljare i Nairobi, Mombasa och Nakuru. För närvarande har Scania en begränsad andel av den tunga lastbilsmarknaden samtidigt med en stark andel på bussmarknaden. Genom det ökade engagemanget räknar Scania med en avsevärd ökning av försäljningen.

Scania ska bli en aktiv part i utvecklingen av Kenyas transportsektor genom att bidra till en säkrare och mer hållbar trafikmiljö. Förarutbildning och förarutveckling är en väsentlig del i Scanias kunderbjudande. Genom att utbilda yrkesförare uppnås ökad fordonstillgänglighet, lägre bränsleförbrukning och säkrare transporter.

– Förarutbildning är ett av de effektivaste sätten att förbättra trafiksäkerheten, konstaterar Per Holmström.

För ytterligare information, kontakta Per Holmström, VD, Scania East Africa, tel +254 20 391 4000.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se