Scania startar försäljningen i Indien

– Vi inleder vår satsning med att gå in i segmentet för gruv- och anläggningsbilar, där det finns en växande efterfrågan på robusta fordon av hög kvalitet och prestanda – dvs lastbilar med goda last- och köregenskaper, låg bränsleförbrukning och hög tillgänglighet.

Det säger Martin Lundstedt, Group Vice President och chef för Scanias globala försäljning, när bolaget i dag gör indisk debut på branschmässan Excon i Bangalore.

Vid mässan i Bangalore visas den fyraxliga Scania tippbil som distributören Larsen & Toubro Limited (L&T) erbjuder för krävande transportuppgifter inom gruv- och anläggningssegmentet.

I Indien, liksom i många andra länder, ökar den småskaliga gruvbrytningen, vilket gör att operatörerna i ökad utsträckning investerar i lastbilar istället för i de större och mer kapitalintensiva transportfordon som traditionellt används. Marknaden för tunga lastbilar av västeuropeiskt märke inom den indiska gruvindustrin utgörs för närvarande av cirka 1 000 bilar per år men bedöms växa med cirka 30 procent om året.

Det är L&T:s affärsenhet Construction & Mining Equipment (CMB) som kommer att svara försäljning och service av Scanias lastbilar. CMB är Indiens ledande distributör av maskinutrustning för anläggningsbranschen, och har som representant för bland annat Komatsu ett väl utbyggt försäljnings- och servicenät.

– Att ha L&T som partner är en stor fördel, eftersom bolaget redan idag har etablerade relationer med kunderna inom anläggningsbranschen. Med Scania i produktportföljen får L&T ett komplett utbud av fordon och maskiner för krävande anläggningstrafik. Mot denna bakgrund räknar vi med att redan på några år sikt komma upp i en årlig försäljning av 700 lastbilar, säger Martin Lundstedt.

Den lastbil som Scania nu lanserar på den indiska marknaden är en fyraxlig tippbil med modellbeteckningen P380, som utrustats med ett tippflak som medger en lastvolym på drygt 18 kubikmeter.

Larsen & Toubro Limited är ett framstående teknikfokuserat verkstads- och anläggningsföretag och ett av Indiens största privata företag. Bolaget har även verksamhet inom tillverkning, service och informationsteknologi.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef,
tel. 08 553 856 62.