Scania stödjer globalt Memorandum of Understanding för utsläppsfria fordon

Vid COP26:s Transport Day, gör Scania ytterligare ett starkt åtagande för utsläppsfria fordon genom att skriva på det allra första globala Memorandum of Understanding, eller samförståndsavtal, för utsläppsfria lastbilar och bussar. Det är en gemensam ansträngning av regeringar och ledare inom industrin, som har kommit överens om att arbeta mot avtalets mål och främja nollutsläpp till 2050. Initiativet drivs av CALSTART och Nederländernas regering.

– Vi ger vårt fulla stöd till denna globala överenskommelse om utsläppsfria lastbilar och bussar som en del av ett större åtagande i att öka tempot i skiftet mot hållbara transporter. Vi kommer göra vår del för att främja att lösningar skalas upp snabbare och mer kostnadseffektivt, inte minst genom initiativ som driver på utbyggnaden av laddinfrastruktur för tunga fordon, säger Scanias VD Christian Levin.

De tillverkare av mellantunga och tunga fordon som ger sitt stöd till denna överenskommelse siktar på att nå 30 procents försäljning av fordon med nollutsläpp till 2030. Vidare vill de undertecknande att mer än 90 procent av den världsomspännande försäljningen ska bestå av utsläppsfria fordon till 2040, och att den resterande försäljningsandelen ska drivas av 100 procents fossilfri energi 2040.

– Vårt arbete med inflytelserika aktörer i transportsystemet genom Race to zero och RouteZero har visat att övergången till utsläppsfri mobilitet och transport är oundviklig, och accelererar genom gemensamma globala åtgärder. Vi har tekniken att förverkliga rena transportlösningar och idag står det klart att vi har viljan att göra detta till nästa decennium, säger Nigel Topping, Storbritanniens High-Level Climate Action Champion.

Samförståndsavtalet betyder att för första gången:

•     har ledande länder en samordning kring vägen mot att nå 100 procents försäljning av utsläppsfria nya lastbilar och bussar till 2040.
•     är bilar, skåpbilar, lastbilar och bussar på väg mot 100 procent utsläppsfritt i linje med målen för Parisavtalet och för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader Celsius.
•     ger utsläppsfria lastbilar och bussar inte bara klimat- och  hälsofördelar, utan skapar också nya investeringar, innovativ teknik, samt jobb inom teknik och energi.

– Under alltför lång tid har mellantunga och tunga fordon varit för svåra att få utsläppsfria. Men tekniken blir snabbt bättre och kostnaderna minskar drastiskt. Så nu är det tid att öka farten. Inte bara för klimatet. Alla har rätt att andas ren luft. Detta går åt båda håll: investeringar kommer nu ge mer gröna arbeten under kommande år. Jag uppmanar andra länder att följa med oss i vår kamp så snart som möjligt, säger Steven van Weyenberg, Nederländernas miljöminister, en av de som undertecknat det nya Memorandum of Understanding, eller samförståndsavtalet, för utsläppsfria mellantunga och tunga fordon.

– För första gången har vi ett gemensamt mål, som stöds av ledande regeringar och industrin, för när nyproducerade lastbilar och bussar helt ska ha övergått till utsläppsfri teknik, säger Dr. Cristiano Façanha, Global Director hos CALSTART.
– Globalt motsvarar godslastbilar och bussar ungefär 4 procent av fordon på vägen, men ansvarar för 36 procent av utsläppen av växthusgaser, och mer än 70 procent av kväveoxidutsläppen som bidrar till lokal luftförorening. Detta gör lastbilar och bussar till ett väldigt effektiv sätt att få snabb minskning av utsläppen.

– Vi stödjer detta avtal helt och fullt, och vi vet att övergången till utsläppsfria lastbilar och bussar kommer att bidra positivt till klimatet, och också ge en uppsving för hållbart producerade batterier och elektriska komponenter liksom tillgången till grön el som är ett absolut måste i denna förändring, sammanfattar Levin.

För mer information: www.globaldrivetozero.org

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Hallstan, Presschef, Scania
E-post: karin.hallstan@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.