Scania stoppar produktionen i Europa

Scania planerar att på onsdag i nästa vecka (25 mars) stoppa verksamheten vid merparten av sina europeiska produktionsenheter på grund av komponentbrist och de stora störningar som uppstått i leverantörs- och logistikkedjan till följd av utbredningen av COVID-19 i Europa.

– För att säkerställa våra kunders samhällsviktiga transportarbete kommer våra serviceverkstäder och reservdelscenter dock att fortsatta sin verksamhet, säger Scanias VD och koncernchef Henrik Henriksson.

I nuläget planerar Scania för att produktionen återupptas inom två veckor. De medarbetare som direkt berörs av det planerade produktionsstoppet är anställda vid koncernens anläggningar i Sverige, Nederländerna och Frankrike.

Scania har en tät dialog med arbetstagarorganisationerna om åtgärder för att tillsammans kunna hantera det minskande sysselsättningsbehov som uppstår.

– Såväl företagets ledning som de anställdas representanter känner därför stor tacksamhet över de statliga stödåtgärder som ställs till förfogande i de länder där våra medarbetare nu kommer att temporärt sakna sysselsättning, säger Henrik Henriksson.

Scanias industriella verksamhet i Latinamerika, som svarar för cirka en femtedel av bolagets produktionsvolymer, fortgår tills vidare som planerat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Hallstan, Head of Corporate Communication & PR
Tel: 076 842 81 04

E-post: karin.hallstan@scania.com

Hans-Åke Danielsson, presstalesperson
Tel: 08 553 856 62
E-post hans-ake.danielsson@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.