Scania Super vinner det tyska jämförelsetestet 1000P

I det första jämförelsetestet med Scanias nya drivlina, baserad på nya Super-motorn, var just den avgörande för att Scania skulle bärga segern i det kanske mest prestigefyllda av alla presstester, tyska ”1000-punkters”. En Scania 460 R dragbil tog sig an det senaste som Volvo och MAN har att erbjuda i ett test där alla relevanta aspekter av moderna långtradare utvärderas av ett team med erfarna, internationella motorjournalister. Segern var Scanias fjärde i rad i 1000P-testet. Det arrangeras av den tyska facktidningen ”Lastauto omnibus”, resultatet kommer att publiceras i ett tiotal europeiska facktidningar.

− Det här är den första bekräftelsen från oberoende journalister på att den Super-drivlina vi lanserade i Södertälje i november levererar som utlovat och att den har flyttat Scania och den transporteffektivitet vi erbjuder ännu längre iväg från konkurrenterna, säger Stefan Dorski, Senior Vice President, Chef för Scania Trucks. Marginalerna är vanligtvis små i tester, men den här gången var Scania Super-drivlinan mer än fyra procent bränsleeffektivare jämfört med tvåan.

I testet för 2021/22 hade organisatören stipulerat en tågvikt på 40 ton, medelstora sovhytter samt motorer på upp till 480 hk. Scanias snittförbrukning på teststräckan var 27,1 liter/100 km (Volvo 28,2, MAN 29,8). När poängen för de sex olika avsnitten i jämförelsetestet (Hytt, Körning, Drivlina/prestanda, Bränsleförbrukning, Pris/driftskostnad, Säkerhet) räknades samman hade Scanian fått ihop 947,3 poäng av totalt 1000 möjliga och totalsegrade därmed.

− Inom Scania ser vi dessa jämförelsetester både som en del i vår produktutvecklingsprocess och som ett kvitto på vad våra ingenjörer har åstadkommit, säger Stefan Dorski. Alla slags kunder kan använda den här informationen i sina beslutsunderlag, speciellt som de får svart på vitt från oberoende experter på att de egenskaper vi som tillverkare framhåller verkligen stämmer.

För mer information, vänligen kontakta:
Örjan Åslund, Head of Product Affairs & Press Testing, Scania Trucks
Telefon: + 46 70 289 83 78, E-mail: orjan.aslund@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.