Scania testar elhybridbussar tillsammans med Storstockholms Lokaltrafik SL

Scania kommer i samarbete med Storstockholms Lokaltrafik SL att genomföra ett storskaligt test av elhybridbussar. Testet inleds under 2008 och kommer att pågå under minst ett år. En prototyp beräknas vara klar i maj 2007.

Statens Energimyndighet stöder Scanias hybridteknik och bidrar med drygt 16 miljoner kronor för framställning av stadsbussar som drivs med Scanias hybridteknik. En teknik som ger en bränslebesparing på 25 procent eller mer.

– Koldioxidutsläppen från trafiken kan minskas genom lägre bränsleförbrukning och övergång till förnybart bränsle,” säger Hasse Johansson, ansvarig för forskning och utveckling på Scania.

– Scania kombinerar lägre bränsleförbrukning med användandet av förnybart bränsle Hybridtekniken beräknas spara minst 25 procent bränsle. Motorn, som är en dieselmotor med hög verkningsgrad, drivs med etanol, som är ett förnybart bränsle. Tekniken är robust och dimensionerad för att klara bussens normala livslängd. Vi ser detta som en optimal kombination för stadstrafik med ständiga stopp och accelerationer.

– Innovationer såsom hybriddrift hjälper oss i ett längre perspektiv att klara skärpta miljömål för stadstrafiken. Vi kan dock redan idag ta ett stort steg mot en lägre miljöbelastning från kollektivtrafiken genom att köra på förnybara bränslen såsom etanol och RME, rapsmetylester, avslutar Hasse Johansson.

I Scanias hybridteknik sker kraftgenereringen med en normal etanoldriven dieselmotor. Mekanisk energi omvandlas till elektrisk energi via en generator. Bussen drivs av en elmotor, som också fungerar som generator vid inbromsning. Energilagringen sker i superkondensatorer, som har betydligt längre livslängd än dagens batterier.

Scania har sedan 1989 levererat ca 600 etanoldrivna stadsbussar, som kraftigt bidragit till en förbättrad innerstadsmiljö i Stockholm, där all kollektivtrafik i innerstaden idag går på förnybart bränsle. Intresset för etanoldrift är nu stort även från städer utanför Skandinavien.

För ytterligare information, kontakta:

- Stina Thorman, Head of Investor Relations, tel 08-553 83716
- Urban Wästljung , Public and Environmental Affairs, tel 08-553 83674

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 800 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2006 uppgick faktureringen till 70,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 5,9 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2019 levererade vi 91 700 lastbilar, 7 800 bussar samt 10 200 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 152 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 51 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.