• Scania/

Scania utser Sara Forsberg till chef för Forskning & Utveckling samt chef för Brand Identity Development och medlem av verkställande ledning

Sara Forsberg, för närvarande tillförordnad chef för Fordonsutvecklingen på Scania R&D, har utsetts till chef för Forskning & Utveckling och chef för Brand Identity Development. Från 1 maj är hon en del av Scanias verkställande ledning och rapporterar till Christian Levin, VD och koncernchef Scania och TRATON GROUP.

Sedan Sara Forsberg började på Scania 2001 har hon haft flera roller inom Forskning & Utveckling, bland annat som chef för utvecklingen av lastbilschassier. Sin nuvarande roll som tillförordnad chef för Fordonsutvecklingen på R&D i Södertälje har hon haft sedan 2023.

Sara Forsberg har stor erfarenhet av fordonsutveckling, modularisering och validering, och tar sig nu an uppgiften att implementera och leda Scanias organisation för Brand Identity Development (BID). Tillsammans med sin grupp kommer hon att fortsätta driva Scanias produktplanering, för att säkerställa värdeskapande för Scanias kunder. Med stöd i gemensamma verktyg och principer från TRATON Group R&D:s struktur, där BID-strukturen säkerställer varje varumärkes särskilda egenskaper, kan Scania snabbare och mer effektivt introducera hållbara lösningar på marknaden.

– I den pågående etableringen av en stark TRATON Group R&D, som ämnar att leverera ännu bättre kundvärde globalt, spelar Sara Forsberg en avgörande roll att stärka Scanias varumärkesidentitet och därmed framtida framgång, säger Niklas Klingenberg, chef för Group R&D, TRATON Group.

– Rollen som chef för Forskning & Utveckling är otroligt viktig när vi fortsätter att utveckla våra framtida fordonserbjudande till våra kunder. Jag är glad över att välkomna Sara Forsberg till verkställande ledningen. Hennes breda tekniska kunskap från olika delar av företaget tillsammans med ett starkt ledarskap kommer vara ett fantastiskt bidrag till Scanias framtida erbjudande av hållbara premiumprodukter, säger Christian Levin, VD och koncernchef Scania och TRATON Group.

– Jag är väldigt glad över att ta mig an denna nya roll i ett så viktigt och spännande skede av Scanias resa, med en del utmaningar, men också många spännande möjligheter framför oss. Vi kommer fortsätta att bygga vidare på Scanias premiumerbjudande och dra nytta av gruppens styrkor för att leverera skräddarsydda lösningar för våra kunders specifika behov på våra olika marknader, säger Sara Forsberg.

Sara Forsberg, född 1976 har en civilingenjörsexamen i Ergonomisk Design och Produktion från Luleå Tekniska Universitet.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Bratthall
Corporate Public and Media Relations manager
erik.bratthall@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partner och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2023 levererade vi 91 652 lastbilar, 5 075 bussar samt 13 871 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 204 miljarder kronor, varav runt 20 procent var tjänsterelaterat. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 58 000 medarbetare. Forskning och utveckling bedrivs  globalt, med navet i Södertälje. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.