Scania växlar upp busstillverkningen i Indien

I närvaro av den svenska och den indiska transportministern inviger Scania i morgon, tisdag, sin stadsbusstillverkning i Narasapura i den indiska delstaten Karnataka. Scania har hittills investerat närmare 400 miljoner kronor i Narasapura, där företaget sedan 2013 även monterar lastbilar.

− Invigningen av busstillverkningen är en viktig milstolpe i vår indiska verksamhet. De bussar som produceras här kommer i framtiden också att exporteras till andra marknader i regionen och på längre sikt även till övriga världen, säger Scanias vd och koncernchef Martin Lundstedt.

Scanias industriella verksamhet i Narasapura, 40 km öster om Bangalore, består sedan tidigare av slutmontering av lastbils- och busschassier samt påbyggnad och utrustning av kompletta fordon. Produktionen av helbyggda långfärdsbussar är redan i gång, medan stadsbusstillverkningen inleds inom kort. De första stadsbussarna kommer att börja levereras vid årsskiftet. I Narasapura finns också huvudkontoret för Scanias indiska dotterbolag, liksom en serviceverkstad och ett centrallager för reservdelar.

Produktionsanläggningen är idag dimensionerad för 2 500 lastbilar och 1 000 bussar per år och har 600 anställda. Inom de kommande fem åren räknar Scania med att fördubbla kapaciteten och att fram till slutet av 2017 rekrytera ytterligare 200 medarbetare.

Satsning på hållbarhet

I Indien ökar efterfrågan på fordon av Scanias kvalitet och prestanda, liksom service och tjänster, i takt med landets snabba ekonomiska tillväxt och satsning på att effektivisera transportsektorn. Den indiska regeringens olika initiativ att förbättra miljön och transportsystemen i städerna öppnar dessutom stora möjligheter för Scanias hållbarhetslösningar.

− Vi kan redan idag – här och nu – leverera både lastbilar och bussar som kan köras på de biobränslen som i allt större utsträckning börjar tillverkas av till exempel avfall från städerna. Scania kan också bidra med kompetens och erfarenhet när det gäller både biobränsleproduktion och effektiva kollektivtrafiksystem, säger Anders Grundströmer, vd för Scania India.

Scania har funnits på den indiska marknaden sedan 2007, då ett samarbete inleddes med Larsen & Toubro (L&T). L&T har framgångsrikt etablerat Scanias lastbilar och tjänster och utvecklat ett nära partnerskap med kunder inom gruvindustrin.

Under 2011 bildade Scania bolaget Scania Commercial Vehicles India i syfte att öka närvaron genom försäljning till ytterligare segment av den indiska marknaden för kommersiella fordon. Etableringen av verksamheten i Narasapura inleddes för drygt två år sedan.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se