Scania vinner Green Truck Award för fjärde året i rad

Vinst fyra år i rad – det är Scanias resultat i det prestigefyllda tyska testet ”Green Truck” där lägsta bränsleförbrukningen är det enda som räknas. Tre av branschens premiummärken ställde upp i årets test, där 40-tonskombinationer med minst 500 hk jämfördes på den knappt 36 mil långa testslingan på vägar norr om München. Men ännu en gång var det Scania, nu med en R 540, som visade att den lägsta bränsleförbrukningen går att kombinera med den högsta snittfarten – ett svårslaget erbjudande för alla europeiska långtradarkunder.

Med en genomsnittlig förbrukning på 25,14 liter/100 km och en snitthastighet på 80,42 km/h visade sig en Scania än gång vara den mest bränsleeffektiva lastbilen i kampen. Segern 2020 var Scanias femte totalt sedan priset instiftades 2013.

− Att vinna fyra år i rad och med olika specifikationer när det gäller tågvikter och motoreffekter är ytterligare ett bevis för det som så många europeiska kunder redan vet: Att Scania är mästaren när det gäller lägsta förbrukning för långtradare, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Resultaten är smickrande och gör verklig skillnad, inte bara för våra kunders lönsamhet utan de bidrar också konkret till att nå Scanias vetenskapsbaserade hållbarhetsmål beträffande CO2-utsläppen i enlighet med Parisavtalet.

Bakom Green Truck står två ledande tyska branschtidningar, ”Trucker” och ”VerkehrsRundschau”. Testerna är noggrant övervakade och sker på allmänna vägar norr om München under en septembervecka. Yttre förhållanden som väderlek och trafikintensitet kompenseras bort genom att man kör i par med en referensbil, alla deltagarna har dessutom samma slags däck (med samma slitage och däckstryck).

− Förbränningsmotorer och dieselbränsle kommer att utgöra hörnpelare i vägtransporterna under hela det här decenniet, det är motivet till varför det är så viktigt att fortsätta att förbättra bränsleeffektiviteten, säger Stefan Dorski. Även om förnyelsebara bränslen och elektrifierade transporter är framtiden, är den här vinsten en stark prestation av Scania.

För mer information, vänligen kontakta:

Stefan Dorski, Senior Vice President, Head of Scania Trucks
Telefon: + 46 70 086 09 76
E-mail: stefan.dorski@scania.com

Örjan Åslund, Head of Product Affairs, Scania Trucks
Telefon: + 46 70 289 83 78
E-mail: orjan.aslund@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2019 levererade vi 91 700 lastbilar, 7 800 bussar samt 10 200 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 152 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 51 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.