Scania visar nya kraftfulla lösningar på Bauma

När Bauma, mässan för anläggningsarbete, börjar i München den 24 oktober är Scania på plats för att visa den nyligen lanserade plattformen för raka motorer för första gången.

Scania har med flera produkter till mässan, bland dem Next Generation 13-liters DC13 motor för industriapplikationer och kraftgenereringssystem. E-machine och batterier för elektrifierade kraftlösningar kommer också att visas upp. Scania är en pålitlig leverantör av motorer, och nu är våra lösningar än mer hållbara. Scanias Connected Services är inte bara utformade för att ge bästa möjliga prestanda, utan också en hög nivå av underhåll och stöd. Vi har gjort våra tjänster till en naturlig del av våra leveranser, och därför kommer också Connected Services att visas upp på mässan.

Det kommer också vara möjligt att uppleva Next Generation 11-liters DC11 motor via augmented reality. Att ha den nya motorplattformen med på mässan är en höjdpunkt:
– Detta är vår mest bränslesnåla motor någonsin, med ett större vridmoment, mer kraft och upp till 50 procent längre livslängd, säger Pär Olof Åhlin, Product Manager, Power Generation, Scania.

Scanias nya plattform har den prestanda och pålitlighet som kunder är vana vid, men med minskade CO2 utsläpp.
– Vi vill ge kraft åt en mer hållbar framtid, och den industriledande ställning vi har inom lastbilar och bussar utökas nu till att gälla även våra segment, säger Åhlin.

En övergång till hållbarhet har definitivt nått anläggningssegmentet. Så länge förbränningsmotorer fortfarande används – och det kommer de att vara i en överskådlig framtid – ska deras klimatpåverkan minskas, något som Scania har bestämt sig för att vara en drivande kraft i.
– Det kommer att märkas i mobila, icke-vägburna, maskiner och annan utrustning som drivs av Scania-motorer, och det framgår tydligt i vår nya motorplattform, säger Mert Uzel, Product Manager Industrial, Scania.

Ta chansen att höra vårt lanseringstal hos oss tisdagen den 25 oktober kl 11:30. Där berättar experterna mer om vår nya plattform.

BRUNO, en italiensk tillverkare av generatoraggregat, har samarbetat med Scania tidigare, och kommer att gör det igen under detta års Bauma. Den här gånger visar de upp en 13-liters DC13 fältprovsmotor från Scanias nya plattform, som är installerad i en av deras egna applikationer.

För mer information, vänligen kontakta:
Pär Olof Åhlin, Product Manager Power Generation, Scania
E-post:par-olof.ahlin@scania.com

Mert Uzel, Product Manager Industrial, Scania
E-post: mert.uzel@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2021 levererade vi 85 930 lastbilar, 4 436 bussar samt 11 786 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 146 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 54 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.