Scanias helhetslösningar ger försäljningsrekord i Norge

Allt fler operatörer inom den norska kollektivtrafiken väljer Scania som leverantör av bussar och tillhörande tjänster. Beställningarna hittills i år uppgår till 235 bussar, vilket är all time high. Framgångarna beror på kombinationen av komfortabla och driftsäkra bussar, som kan köras på alternativa drivmedel inklusive hybriddrift, och tjänster som garanterar låg driftskostnad och hög utnyttjandegrad av fordonen.

Att 2014 blir ett rekordår står klart sedan Scania i Norge nyligen tecknat ett avtal om leverans av totalt 99 bussar i stads- och linjetrafikutförande till ett konsortium av operatörer i Østlandsregionen. I leveransen ingår stadsbussar av modellen Scania Citywide LE och linjebussarna Scania OmniExpress och Scania Higer A30.

Vi skördar idag frukterna av ett långsiktigt, målinriktat arbete. Scania står starkare än någonsin på marknaden, med ett brett produkt- och tjänsteutbud. Detta bekräftas av den uppskattning vi möter hos såväl operatörerna som deras förare och passagerarna, säger Olav Dårflot, som är chef för bussförsäljningen vid Norsk Scania AS.

På den allt viktigare tjänstemarknaden skördar Norsk Scania framgångar med bland annat reparations- och tillsynsavtal som anpassas efter operatörernas individuella behov. Dessutom väljer en ständigt växande andel av operatörerna Scania Fleet Management som system för uppföljning och övervakning av bussflottan.

Scania har idag ett brett utbud av bussar för stads- och förortstrafik liksom linje- och chartertrafik. Det egna modellprogrammet består av Scania Citywide, Scania OmniExpress, Scania Higer A30, Scania Touring och Scania Metrolink – den senare tillverkas och säljs i Indien. Därutöver erbjuds en rad modeller som karosseras av fristående samarbetspartners. Merparten av dessa bussar omfattas av samma serviceåtagande som Scanias egenutvecklade modeller.

Scania har marknadens bredaste utbud av motorer för alternativa drivmedel. Bussarna kan levereras med motorer för natur- och biogas och övriga kommersiellt tillgängliga biobränslen som RME och etanol. Nyligen presenterades den första bussen med hybriddrift, Scania Citywide LE, som även finns i utförande för biodieseldrift. De första hybridbussarna kommer att levereras till Norge våren 2015.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se