• Scania/

Scanias senaste och renaste etanolbussar gör världspremiär i Stockholmstrafiken

Scania levererar nu de 10 första bussarna med tredje generationens etanolmotorer till Busslink, som på uppdrag av Storstockholms Lokaltrafik (SL) svarar för busstrafiken i innerstaden. Jämfört med en stadsbuss som körs på diesel innebär en etanolbuss att utsläppen av koldioxid minskar med upp till 90 procent.

SL fortsätter den pionjärinsats med förnybara bränslen i kollektivtrafiken som inleddes i slutet av 1980-talet. Innerstadstrafiken körs sedan flera år enbart på etanol eller biogas. Merparten av dessa bussar liksom många förortsbussar utgörs nu av Scanias etanolbussar (totalt ca 400). SL har beslutat att enbart köpa bussar som går på förnybart bränsle från 2010.

Busslink har mer än 15 års erfarenhet av etanolbussar och kör idag 330 etanolbussar åt SL.

– Etanolbussarna bidrar till kraftigt minskade utsläpp från kollektivtrafiken i Stockholm. De är också ett ekonomiskt försvarbart alternativ till dieselbussar både vad gäller driftkostnad och driftsäkerhet, sade Per Wikström, miljödirektör i Busslink i samband med att nycklarna till den första bussen överlämnades.

Scania har nästan 20 års erfarenhet av etanolbussar i praktisk drift. Totalt har 600 etanolbussar levererats till svenska städer och intresset är stort från andra städer världen över. Nu introduceras den tredje generationen etanolmotorer, som också anpassas för lastbilar i distributionstrafik. Jämfört med en konventionell dieselmotor minskar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 90 procent vid körning på etanol framställd exempelvis ur sockerrör.

Scanias nya etanolmotorer uppfyller redan idag 2009 års europeiska utsläppskrav (Euro 5) och tilläggskravet EEV utan efterbehandling av avgaserna. Tekniken bygger på avgasåterföring (EGR).

Stiftelsen Clinton Climate Initiative, CCI (www.clintonfoundation.org) förordar Scanias etanolbussar som en av de bästa tillgängliga lösningarna för att minska koldioxidutsläppen från storstadstrafik. Kollektivtrafiken i Stockholm betraktas i detta avseende som en förebild för övriga 40 storstäder som samarbetar inom ramen för CCI.

Som första nyttofordonstillverkare uppfyller Scania också Euro 5 med sina dieselmotorer utan efterbehandling av avgaserna. Det är resultatet av att en rad nya, banbrytande tekniker, inklusive ett nytt bränsleinsprutningssystem, som används för att styra prestanda och bränsleeffektivitet.

- Hans-Åke Danielsson, presschef,
tel. 070-346 88 11, epost hans-ake.danielsson@scania.com