Stora miljövinster med längre lastbilskombinationer

Genom att köra med två fullängdssläp minskar Scania bränsleförbrukningen med upp till 30 procent med motsvarande minskning av skadliga koldioxidutsläpp. Efter begäran från Scania har Transportstyrelsen nu gett tillstånd att köra med lastbilsekipage på sammanlagt 31,5 meter mellan Södertälje och Helsingborg. Premiärturen går från Södertälje i morgon, tisdagen den 1 juli.

Scania Transportlaboratorium bedriver sedan sex år tillbaka en rullande forskningsverksamhet genom att i verklig drift transportera eget gods mellan Scanias produktionsanläggningar i Södertälje och Zwolle i Nederländerna.

Transportlaboratoriet har redan kunna påvisa en halvering av CO2per tonkilometer från 2008 till 2012 genom skickliga förare, optimerade fordon och lägre genomsnitts-hastighet. Nu tas alltså ytterligare ett steg för att visa hur de tunga fordonen genom nytänkande dramatiskt kan sänka klimatutsläppen till 20 gram per tonkilometer.

Hittills har trafiken bedrivits med ekipage på 16,5 meter, vilket i dag är den högst tillåtna längden för fordonskombinationen dragbil med påhängsvagn i de flesta europeiska ländermed undantag för bl a Sverige och Finland. För kombinationen lastbil med släpvagn gäller maxlängden 18,75 meter i flertalet europeiska länder, medan bl a Sverige och Finland tillåter 25,25 meter

– Längre fordonskombinationer har positiva miljöeffekter, med det är dessvärre svårt att få gehör för frågan i många europeiska länder, kommenterar kommunikationsdirektör Erik Ljungberg. Det är verkligen glädjande att de svenska myndigheterna agerar för att uppnå dessa vinster. Att nå motsvarande klimateffekt genom fordonsutveckling skulle ta åtskilliga år.

Beslutet från Transportstyrelsen har föregåtts av Trafikverkets stabilitetsprov med fordonskombinationer på 31,5 meter för att säkerställa dessa inte innebär några risker vid exempelvis hastiga undanmanövrar.

– Våra långa transporter kommer inte att innebära några störningar i trafikrytmen och vi kommer utan vidare att kunna hålla den lagliga hastigheten på 80 km/tim, försäkrar Anders Gustavsson, VD för Scania Transportlaboratorium.

För ytterligare information, kontakta Anders Gustavsson, chef för Scania Transportlaboratorium, tel 08 553 811 56.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se