• Scania/

Stort fokus på trafiksäkerhet i den sjätte upplagan av Young European Truck Driver

I morgon, fredagen den 24 april, inleder 26 av Europas bästa unga lastbilsförare kampen om segern i 2015 års upplaga av Scania Young European Truck Driver. Smålänningen Andreas Söderström representerar Sverige i finalen. Segraren koras i en spännande duell i precisionskörning mellan de tre bästa på lördag. Det sammanlagda antalet deltagare i Scanias världsomspännande förartävlingar uppgår i år till mer än 100 000, vilket är nytt rekord.

Scania satsar stort, med Öppet hus för allmänheten mellan kl 11:00 och 16:00 på lördagen. Finalen kommer att direktsändas på Scanias YETD-hemsida www.scania.com/YETDlive kompletterat med direktrapportering i Scanias sociala medier-kanaler.

– Scania har förberett ett omfattande program för besökarna. Vi kan utlova fantastiska förarprestationer och en spännande tävling ända in på mållinjen. Besökarna är också välkomna till olika aktiviteter som vi ordnar i anslutning till vår chassiverkstad i Södertälje, säger Scanias tävlingsansvarige Mikael Person, som räknar med cirka 10 000 besökare till evenemanget.

Bland de aktiviteter och sevärdheter som erbjuds finns uppträdande med Ung Cirkör, datorspel, lastbilsmodeller, skidlandslagets vallabil samt besök inne på chassiproduktionen.

De 26 förare som gör upp om segern i Europafinalen i Södertälje har kvalificerat sig via regionala och nationella uttagningstävlingar som attraherat över 22 000 deltagare.

Under finaldagarna tävlar förarna i moment som förutseende och bränslesnål körning, kontroller före körning, lastsäkring samt säkerhetsmanövrering.

– Fokus för i år kommer att ligga på säkerheten i trafiken med det nya momentet om droger och trötthet. Nytt för i år är att priset för den tävlande som lyckas bäst i lastsäkringsmomentet ska delas ut i samarbete med IRU (International Road Safety Union), säger Mikael Person.

Scania började med förartävlingar i Europa 2003. Tävlingarna, som numera genomförs globalt, sätter fokus på värdet av skickliga och välutbildade förare såväl som förarträningens betydelse för ökat trafiksäkerhetsmedvetande och minskad miljöpåverkan. Förutom i Europa genomförs liknande förartävlingar i Latinamerika, Afrika och Asien. Årets tävlingar har globalt lockat mer än 100 000 förare, vilket är ett nytt rekord.

En av tävlingens bärande idéer är att föraren är den enskilt viktigaste faktorn när det gäller ekonomi, miljö och säkerhet. Skickliga och engagerade förare bidrar till energieffektiva transporter, minskade utsläpp och ökad trafiksäkerhet.

–  För International Road Transport Union (IRU) har Scanias förartävlingar verkligen understrukit att en väl utbildad förare har större möjligheter att undvika olyckor, sänka både bränsleförbrukning och utsläpp, och minska reparations- och underhållskostnaderna för fordonsägarna, säger Jacques Marmy, chef för Technical Affairs hos IRU som stödjer Scanias förartävlingar.

Scania Young European Truck Driver får även stöd av Europakommissionen och har Michelin som sponsor. Europafinalen i Södertälje sponsras även av Volkswagen Group Sverige.

Se YETD-finalen på webben

Följ den spännande tävlingen lördag 25 september live på www.scania.com/YETDlive  från klockan 13:50.

Besök YETD-finalen och Scania Öppet hus i Södertälje

Läs mer om Öppet hus och finaldagens program på www.scania.com/oppethus

Besök pressrummetwww.scania.com/oppethus

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se