Studie visar att Scania har den mest miljöeffektiva tekniken för förnybara drivmedel

Bioetanol är den överlägset mest miljöeffektiva tekniken för förnybara drivmedel när det gäller att minska koldioxidutsläppen från tunga fordon visar en stor studie genomförd i Stockholm.

50 miljölastbilar har sedan 2010 rullat på Stockholms gator för att utvärdera olika tekniker inom alternativa bränslen. Projektet Clean Truck har drivits av Stockholms stad tillsammans med bränsleleverantörer och transportbranschen.

De 50 fordonen har körts på dual fuel (metan/diesel), elhybrid-diesel och bioetanolbränslet ED95.

Resultatet visar att Scanias etanollastbilar svarat för den största minskningen av koldioxidutsläpp, närmare 70 procent. Initialt användes etanol från skogsråvara och då var koldioxidminskningen hela 90 procent.

Etanollastbilarna från Scania används av Kyl- och Frysexpressen, som valde att satsa på etanolbränslet ED95, svarar för alla leveranser till Icas butiker i Stockholms innerstad.

– Efter att ha kört ED95-lastbilar i några år tycker vi fortfarande att det är det överlägset bästa alternativa drivmedlet, säger vd Robert Barkensjö. Av de lösningar som finns i dag finns ingen anledning att titta på något annat.

Robert Barkensjö säger att det inte är någon skillnad över huvud taget mellan att köra en diesellastbil och en etanollastbil. Vad måste man tänka på när man kör på etanol?

– Inget utom att man måste ha körkort, säger han.

Scania har marknadens största urval av tunga fordon för förnybara drivmedel som biogas, bioetanol och biodiesel.

ED95 är ett etanolbaserat drivmedel för anpassade dieselmotorer. Det består till 95 procent av ren etanol samt tillsatser av tändningsförbättrare, smörjmedel och korrosionsskydd.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2019 levererade vi 91 700 lastbilar, 7 800 bussar samt 10 200 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 152 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 51 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.