Styrelsen drar tillbaka förslag om utdelning

Scanias styrelse har enhälligt beslutat att dra tillbaka utdelningsförslaget till årsstämman.

Det råder fortfarande en stor osäkerhet kring den fulla effekten av Coronavirusets spridning och dess konsekvenser på den globala efterfrågan. Som ytterligare finansiell försiktighetsåtgärd under den pågående krisen, föreslår styrelsen att årsstämman håller inne aktieutdelningen för 2019.

Scanias årsstämma kommer att hållas 25 juni.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Hallstan, Head of Corporate Communication & PR

E-post: karin.hallstan@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2019 levererade vi 91 700 lastbilar, 7 800 bussar samt 10 200 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 152 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 51 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.