Tyskt miljöpris till Scanias intelligenta farthållare

Den tyska bilistorganisationen Automobil Kraftfaher-Schutz (KS) har tilldelat Scania 2012 års Energi- och miljöpris. Scania får det prestigefulla priset för sin intelligenta  farthållare, Scania Active Prediction. Systemet, som använder GPS för att avgöra fordonets position och förutsäga vägens topografi, kan ge en bränslebesparing på upp till 3 procent vid körning på kuperade vägsträckor.

Scania Active Prediction är ett exempel på Scanias målmedvetna satsning på förarna och hjälper dem att spara bränsle och miljö. Systemet är intuitivt och anpassar körningen till topografin på samma sätt som de skickligaste lastbilsförarna gör. Vid körning på nya sträckor, i mörker eller vid dåligt väder hjälper systemet även erfarna förare att spara bränsle.

Scanias farthållare med aktiv framförhållning bidrar till en bränslebesparing på upp till 3 procent med minimal tidsförlust jämfört med landsvägs- eller motorvägskörning med vanlig farthållare. Maximal fördel nås i böljande terräng där vägen aldrig är riktigt plan.

Beräknat på en 40-tons lastbilskombination (dragbil och semitrailer) som körs 180 000 km per år innebär en besparing på 3 procent att bränsleåtgången minskar med omkring 1 700 liter. Det motsvarar en årlig minskning av bränslekostnaden med närmare 20 000 kronor och en minskning av koldioxidutsläppen med drygt 4 ton.

Ytterligare information finns på pressrummet Scania Active Prediction, www.scania.com/media/activeprediction

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 37 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2011 uppgick faktureringen till 87,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,4 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2019 levererade vi 91 700 lastbilar, 7 800 bussar samt 10 200 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 152 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 51 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.