Världens största etanolbussflotta växer med 85 nya bussar från Scania

Scania levererar 85 bussar med etanoldrift till Nobina, som kör för Storstockholms Lokaltrafik, SL. Etanolbussar bidrar till att uppfylla SLs beslut att från och med 2010 enbart investera i bussar som går på förnybara bränslen.

Ordern omfattar bussar för tätorts-, förorts- och regiontrafik som stationeras vid SLs depåer i Bromma, Tyresö och Södertälje. Leveranserna inleds i augusti. Bussarna är utrustade med Scanias tredje generation femcylindriga etanoldieselmotorer på 270 hk som uppfyller utsläppskraven Euro 5 och EEV.

Scania har drygt 20 års erfarenhet av etanolbussar. Totalt har cirka 700 etanolbussar levererats, varav drygt 600 till svenska städer. Scania har under de senaste åren också levererat etanolbussar för trafik i bland annat England, Spanien, Italien, Belgien och Norge.

Stockholm har världens största flotta av etanolbussar, och så sent som under förra året levererade Scania 85 etanoldrivna ledbussar för trafik i SLs trafikområde.

SLs huvudman, Stockholms läns landsting, har målet att minst 50 procent av alla persontransporter ska ske med förnybara bränslen till 2012. Vid årsskiftet 2009-2010 var siffran närmare 30 procent.

Etanol står för omkring 90 procent av de förnybara fordonsbränslen som idag finns tillgängliga och är det mest kostnadseffektiva förnybara bränslet på marknaden när det gäller tillgänglighet, infrastruktur och tillgången till beprövad teknik.

Jämfört med en konventionell dieselmotor minskar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 90 procent vid körning på etanol.

För ytterligare information kontakta:

• Leif Nyström, chef för Scania-Bilar Sveriges bussförsäljning, tel 070 566 21 52
  • Hans-Åke Danielsson, presschef, Scania, tel 08 553 856 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se