Yanmar premiärvisar Scania-motor

Yanmar premiärvisar Scania-motor Första resultatet av samarbetet mellan Scania Industri- & Marinmotorer och Yanmar Marine premiärvisas i dagarna på båtmässan i Düsseldorf. Det är en 12-liters marinmotor på 720 hk för nöjesbåtar. I oktober 2002 undertecknade Scania och Yanmar en överenskommelse som innebär att Yanmar har rättigheten att sälja och marknadsföra Scanias marinmotorer till nöjesbåtsbranschen i hela världen. Premiär för Yanmars marknadsföring av Scania-motorer äger rum på nöjesbåtsmässan Boot i Düsseldorf, Tyskland. På plats finns en 720-hk motor målad i Yanmars vita färg och med Yanmars logotyp, baserad på Scanias 12-litersmotor. - Scanias målsättning med samarbetet är att på några års sikt kunna öka vår volym av motorer för nöjesbåtar, säger Lennart Hjelte, Senior Vice President och ansvarig för Scania Industri- & Marinmotorer. Samarbetet innebär också att vi kan koncentrera oss på att sälja motorer till den marina yrkestrafiken, men ändå vara delaktiga i nöjesbåtsbranschen. Yanmar kommer på sikt att sälja marinmotorer baserade på alla storlekar av Scanias motorer. De första leveranserna beräknas äga rum under hösten 2003. Bilder finns på http://www.scania.com/news/archive/wwwtxt/N03002SE.htm För mer information, kontakta: · Lennart Hjelte, Scania Industri- & Marinmotorer, tel. 08-553 823 17, mobil 070-577 76 45, eller · Annika Stenlund, Scania Industri- & Marinmotorer, mobil 070-578 99 90. Yanmar är en av världens ledande tillverkare av marin- och industrimotorer, liksom av jordbruks- och anläggningsmaskiner. Antalet anställda uppgår till 15,400 och produktionen äger rum i Japan, Europa och Sydostasien. År 2001 uppgick omsättningen till 487.5 miljarder yen. Produkterna marknadsförs på ca 130 marknader världen över. Yanmars pressreleaser finns på Internet, www.yanmar.co.jp Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 300 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2001 blev faktureringen 53 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 1,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/21/20030121BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/21/20030121BIT00620/wkr0002.pdf