Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery och SciBase samarbetar för att öka medvetenheten om hudcancer

STOCKHOLM, SVERIGE, - 3 maj 2021 - SciBase Holding AB ("SciBase") [STO: SCIB], en ledande utvecklare av AI baserade lösningar för hudsjukdomar, meddelade idag på "Melanoma Monday", tillsammans med klinikkedjan ”Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery” ("ADCS") - det främsta dermatologinätverket i USA med över 150 kliniker, deras gemensamma insatser för att öka medvetenheten om melanom och utbilda kring riskerna med den snabbast växande och mest dödliga formen av hudcancer i samband med ”Skin Cancer Awareness Month” i USA .

Funderingar kring COVID-19s effekt på tidig detektion och hantering av hudcancer fick Dr. Matt Leavitt och Dr. James Solomon från ADCS att delta i ett forskningsprojekt som publicerades den 19 januari 2021 i ”Journal of the American Academy of Dermatology” (JAAD). Dessutom deltog Dr Solomon och Dr Murray Cotter i ett forskningsprojekt som påvisade effektiviteten av helkroppsundersökning av hudcancer, vilken publicerades i ”Journal of Clinical Oncology”®, en tidskrift från American Society of Clinical Oncology (ASCO).

ADCS integrerar för närvarande Nevisense för rutinmässiga hudcancerundersökningar för att kunna erbjuda sina patienter den mest avancerade tekniken för tidigast möjliga detektion av melanom. Melanom är den dödligaste och mest aggressiva formen av hudcancer, men när den upptäcks tidigt botar terapin sjukdomen till nästan 100%. Att tillhandahålla Nevisense till patienter för tidig testning stöder ytterligare ADCS och SciBases fortsatta engagemang för att förbättra utfallet för både patienter och läkare.

”I vår senaste forskning som publicerades i JAAD såg vi den signifikanta negativa effekten som COVID 19 har haft på antalet diagnoser av hudcancer. Ju senare hudcancer diagnostiseras, desto svårare är det att behandla. Detta gör det ännu viktigare att uppmuntra människor att få sina hudcancerundersökningar så tidigt som möjligt, säger Dr. Matt Leavitt, styrelseordförande och grundare av ”Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery”.

Hudcancerstatistik:

• Hudcancer är den vanligaste cancern i USA och över hela världen.

• Fler människor diagnostiseras med hudcancer varje år i USA än alla andra cancerformer tillsammans.

• Över 90% av melanom är förknippade med exponering av UV-strålnings från solen och solarier.

• Om man blivit bränd av solen 5 eller fler gånger så fördubblar det risken för melanom.

• Melanom är kan botas till nästan 100% om den upptäcks tidigt.

• Antalet nya diagnostiserade melanomfall beräknas öka med nästan 6% 2021 i USA.

• Antalet dödsfall i melanom förväntas öka med nästan 5% 2021 i USA.

• Uppskattningsvis 207 390 fall av melanom, 101,280 icke-invasiva (in situ) och 106,110 invasiva, kommer att diagnostiseras i USA 2021.

• 1 av 5 amerikaner kommer att utveckla hudcancer vid 70 års ålder.

• Mer än 2 personer dör av hudcancer i USA varje timme.

”Vi vet att vårt Nevisense-system spelar en viktig roll vid tidig upptäckt av melanom, och vi är mycket tacksamma att kunna arbeta med ADCS för att öka medvetenheten om vikten av tidig upptäckt. Förhoppningsvis kan vi uppmuntra dem som är tveksamma att besöka en klinik på grund av pandemin, att gå vidare och boka sina hudcancerundersökningar, säger Simon Grant, VD för SciBase.

For mer information vänligen kontakta:
Simon Grant, CEO SciBase

Certified Advisor:
ca@avanza.se

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Sundbyberg, som utvecklat och säljer ett unikt ”point-of-care” instrument för utvärdering av olika hudsjukdomar såsom hudcancer och atopisk dermatit. Den första produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Vidareutveckling har lett till att Nevisense också kan användas som ett verktyg för att utvärdera hudens barriärfunktion och icke-melanom hudcancer. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning), TGA-godkännande i Australien samt godkänt av FDA i USA (PMA). Nevisense är baserad på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på First North Growth Market ("SCIB"). Mer information finns på www.scibase.com.

Om Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery

Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery är det största dermatologinätverket I USA.  Vi strävar efter att tillhandahålla omfattande och oöverträffad dermatologisk och estetisk vård i en välkomnande och engagerande miljö, och försöker göra varje patientupplevelse unik. Vi strävar efter att kombinera det bästa av medicintekniken med de senaste framstegen inom forskning och teknik när vi formulerar individuella behandlingsplaner för att uppnå önskat resultat med överlägsna patientsäkerhets- och integritetsstandarder. För mer information om Advanced Dermatology, besök www.advancedderm.com eller ring 1-866-400-DERM.