Delårsrapport

1 januari – 30 juni 2021

April – juni i siffror

• Nettoomsättningen uppgick till 2 258 (1 683) tkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -11 151 (-8 864) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,19 (-0,38) kr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -9 162 (-8 704) tkr.
  • Bruttomarginalen uppgick till 56,3 (55,7)%.
  • Den totala elektrodförsäljnigen i volym ökade med 28% och nådde 5 968 (4 672) stycken. Försäljningen till återkommande kunder ökade med 23%.

Januari – juni i siffror

• Nettoomsättningen uppgick till 4 821 (4 179) tkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -19 304 (-17 800) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,34 (-0,89) kr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -18 635 (-16 597) tkr.
  • Bruttomarginalen uppgick till 54,4 (54,7)%.
  • Den totala elektrodförsäljnigen i volym ökade med 19% och nådde 13 464 (11 270) stycken. Försäljningen till återkommande kunder ökade med 20%.

Viktiga händelser under kvartalet

• Den totala försäljningen ökade med 34% (rensat för valutaeffekter en ökning med 43%). Covid-19 fortsätter påverka försäljningen och marknadssituationen är fortsatt svår att förutspå på grund av nedstängningar och minskade marknadsaktiviteter. Försäljningen på bolagets huvudmarknad Tyskland ökade i kvartalet med 13% (rensat för valutaeffekter en ökning med 19%).
  • SciBase genomförde två lyckade riktade nyemissioner som efter emissionskostnader tillförde bolaget cirka 66,5 mkr.
  • SciBase skickade in första ansökan om kostnadsersättning i USA till den Medicare Administrative Contractor (MAC) som täcker Florida, First Coast Service Options (FCSO). Ansökan för kostnadsersättning är ett viktigt steg i ersättningsprocessen för SciBase och är en nödvändighet för en bredare marknadspenetration och användning av Nevisense.
  • SciBase erhöll certifiering enligt den nya förordningen ”Medical Device Regulation” (MDR).
  • Lanseringen av den nya kliniska applikationen icke-melanom hudcancer (Non-Melanoma Skin Cancer - NMSC) påbörjades efter avslutad MDR certifieringsprocess.
  • En banbrytande artikel av SciBase viktiga samarbetspartner Professor Cezmi Akdis som presenterar "Epithelial barrier hypothesis” publicerades i ”Nature Reviews Immunology. I artikeln presenteras bakgrunden för den kraftiga ökningen av allergiska och andra sjukdomar under de senaste decennierna, och hur denna ökning är kopplad till en försämrad barriärfunktion i kroppen.
  • En ny studie från Swiss Institute of Allergy and Asthma Research (SIAF) publicerades i European Journal of Allergy and Clinical Immunology (Allergy). I studien användes Nevisense för att bedöma hudbarriären hos patienter med atopisk dermatit (AD) och kunde korrekt upptäcka tecken på en försämrad barriärfunktion hos atopiska patienter, även på opåverkad hud. Nevisense-mätningen korrelerade också med relevanta biomarkörer för atopisk dermatit.
  • Kallelse till årsstämma 2021 publicerades samt även valberedningen kompletterande förslag om nyval av Dr Matt Leavitt till styrelsen.
  • Årstämma 2021 hölls den 18 maj.
  • Extra stämma hölls den 16 juni.
  • Årsredovisningen för 2020 publicerades den 9 april.

Viktiga händelser efter kvartalet

• Bolaget har ingått avtal med Vator Securities AB (”Vator Securities”) avseende tjänsten som Certified Adviser. Vator Securities tillträder som Certified Adviser (CA) den 28 september 2021. Fram till dess kommer Avanza Bank AB att fortsatt agera Certified Adviser åt Bolaget.
juli-juni
Apr-juni Jan-juni Rullande jan-dec
KONCERNEN 2021 2020 2021 2020 12 mån 2020
Nettoomsättning, tkr 2 258 1 683 4 821 4 179 10 163 9 521
Bruttomarginal, % 56,3% 55,7% 54,4% 54,7% 52,5% 52,5%
Soliditet, % 87,3% 69,2% 87,3% 69,2% 81,7% 79,1%
Skuldsättningsgrad, ggr 0,15 0,44 0,15 0,44 0,22 0,26
Likvida medel, tkr 88 192 30 450 88 192 30 450 88 192 41 427
Kassaflöde från den löpande verksamheten, tkr -9 162 -8 704 -18 635 -16 597 -35 899 -33 861
Resultat per aktie (före och efter utspädning) , kr -0,19 -0,38 -0,34 -0,89 -0,72 -1,12
Eget kapital per aktie, kr 1,59 1,44 1,65 1,68 1,25 1,50
Genomsnittligt antal aktier, tusental 59 265 23 265 57 023 19 942 50 949 31 287
Antal utestående aktier, tusental 68 236 36 560 68 236 36 560 68 236 54 780
Aktiekurs vid periodens utgång, SEK 5,52 2,44 5,52 2,44 5,52 4,62
Antal sålda elektroder, styck 5 968 4 672 13 464 11 270 27 880 25 686
Genomsnittligt antal anställda 17 16 17 16 17 16

Denna information är sådan information som SciBase Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 augusti 2021 kl. 08.00 CET.

Kontaktperson: Michael Colérus, CFO. Tel +46 70 341 34 72

Email: simon.grant@scibase.com

Certified Advisor

Avanza AB