Delårsrapport

1 januari – 31 mars 2022

Januari-mars i siffror

• Nettoomsättningen uppgick till 4 260 (2 562) tkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -9 736 (-8 153) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,14 (-0,15) kr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -10 512 (-9 473) tkr.
  • Bruttomarginalen uppgick till 62,8 (52,7)%.
  • Den totala elektrodförsäljnigen i volym ökade med 33% och nådde 9 982 (7 496) stycken. Försäljningen till återkommande kunder ökade med 34%.

Viktiga händelser under kvartalet

• Den totala försäljningen ökade med 66% (+58% rensat för valutaeffekter). Försäljningen på den viktiga USA-marknaden ökade inom området hudcancer i kvartalet med 541% (+475% i lokal valuta). Försäljningen i Tyskland ökade i kvartalet med 54% (49% i lokal valuta).
  • SciBase barriärteknologi del av viktigt immunodermatologiprojekt - Next Generation Immunodermatology. NGID-konsortiet är baserat i Nederländerna och projektet kommer att pågå under 6 år och dra nytta av expertis från flera olika grupper över akademiska, kliniska och industriella forskningsmiljöer.
  • Ny studie utförd i USA som stödjer användandet av Nevisense vid diagnos av malignt melanom har publicerats i "SKIN – The journal of cutaneous medicine". Studien visar att Nevisense tillför värdefull diagnostisk vägledning i samband med utvärdering av atypiska hudlesioner.
  • SciBase förstärkte patentportföljen då patentansökan: EP Application No. 18729063.0, godkändes av EPO i Europa.
  • SciBase meddelade om förändring i ledningsgruppen och ny chef för kvalitets- och regulatoriska frågor.

Viktiga händelser efter kvartalet

• En ny studie genomförd i Tyskland visar på den kliniska nyttan för Nevisense i daglig klinisk rutin publicerades online i tidskriften Dermato

Finansiell översikt

Apr-mar
Jan-mar Rullande jan-dec
KONCERNEN 2022 2021 12 mån 2021
Nettoomsättning, tkr 4 260 2 562 13 425 11 727
Bruttomarginal, % 62,8% 52,7% 58,9% 56,1%
Soliditet, % 79,3% 79,6% 79,4% 82,8%
Skuldsättningsgrad, ggr 0,26 0,26 0,26 0,21
Likvida medel, tkr 54 621 31 403 54 621 65 607
Kassaflöde från den löpande verksamheten, tkr -10 512 -9 473 -40 540 -39 501
Resultat per aktie (före och efter utspädning) , kr -0,14 -0,15 -0,66 -0,67
Eget kapital per aktie, kr 0,88 0,70 0,75 1,13
Genomsnittligt antal aktier, tusental 68 475 54 780 66 183 62 739
Antal utestående aktier, tusental 68 475 54 780 68 475 68 475
Aktiekurs vid periodens utgång, SEK 4,70 4,78 4,70 5,52
Antal sålda elektroder, styck 9 982 7 496 32 278 29 792
Genomsnittligt antal anställda 18 18 18 17

Denna information är sådan information som SciBase Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 maj 2022 kl. 08.00 CET.

Kontaktperson: Michael Colérus, CFO. Tel +46 70 341 34 72

För mer information vänligen kontakta:
Simon Grant, VD SciBase

Certified Advisor (CA):

Vator Securities

Tel: +46 8 580 065 99

Email: ca@vatorsec.se

SciBase är ett globalt medicinteknikbolag med huvudkontor i Stockholm, som utvecklat ett unikt ”point-of-care” instrument för icke-invasiv detektion av hudcancer och andra hudsjukdomar. SciBase är en pionjär inom AI-baserade lösningar som kombinerar artificiell intelligens med elektrisk impedansspektroskopi (EIS) för att ge objektiv information som hjälper hudläkare och andra vid kliniskt beslutsfattande. SciBase produkter inkluderar Nevisense och Nevisense Go och för närvarande adresserar plattformen detektion av malignt melanom, icke-melanom hudcancer och bedömning av hudens barriärfunktion. Nevisense är den enda produkt som är godkänd av FDA för detektion av malignt melanom och det enda instrumentet i Europa med ett MDR-godkännande för detektion av hudcancer. SciBase teknologi är baserad på mer än 20 år av akademisk forskning vid Karolinska Intitutet i Stockholm. För mer information besök www.scibase.com.