Framsteg för kostnadsersättning i USA för Nevisense

STOCKHOLM - 2 November, 2020 — SciBase Holding AB ("SciBase") [STO:SCIB], en ledande utvecklare av AI baserade lösningar för hudåkommor, meddelar idag att man beviljats en så kallad kategori III CPT® kod (CPT III) av American Medical Association (AMA) för sitt Nevisense melanom detektionstest.

SciBase är därför mycket nöjda med att kunna meddela att bolagets CPT III-kodansökan för Nevisense melanomdetektionstest godkändes vid AMA:s möte i oktober utan invändning, enligt den sammanfattning från panelmötet som offentliggjordes den 30 oktober. Koden publiceras den 1 januari 2021 och är kommer vara tillgänglig för sjukvården och försäkringsbolag över hela USA från och med den 1 juli 2021.

Koden är ännu inte kopplad till en ersättning och bolaget kommer nu att fokusera på att säkerställa en lämplig ersättningsnivå och att metoden ersätts av utvalda försäkringsbolag i USA. Viktigt är att kunderna, när koden är tillgänglig, enkelt kan lämna in ansökan om ersättning genom befintliga betalningssystem. Detta kommer att dokumentera användningen av metoden och stödja vårt arbete för att uppnå ersättning, och vårt första mål är att uppnå ersättning på lokal nivå av CMS (Center for Medicare och Medicaid Services) i utvalda stater under 2021.

”Det här godkännandet är en viktig milstolpe i vår process för att säkerställa ersättning för vår metod” säger Simon Grant, VD på SciBase ”Vi är väldigt glada för att ha erhållit godkännandet, endast ett fåtal bolag når ens så här långt. Att Medicare´s lokala administratörer (Medicare Administrative Contractors (MAC)) nyligen har ändrat sina riktlinjer betyder att de nu är öppna för att utvärdera ersättning för CPT III-koder. Vårt mål är att Nevisense metoden ska erhålla kostnadsersättning under Medicare vilket är ett viktigt steg mot kommersiell framgång. Vi har ytterligare arbete att göra i våra diskussioner med betalare, men detta beslut och vår penetration på nyckelmarknader gör att vi har satt en bra grund för resten av processen”.

Certified Advisor:
ca@avanza.se

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Sundbyberg, som utvecklat och säljer ett unikt ”point-of-care” instrument för utvärdering av olika hudsjukdomar såsom hudcancer och atopisk dermatit. Den första produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Vidareutveckling har lett till att Nevisense också kan användas som ett verktyg för att utvärdera hudens barriärfunktion och icke-melanom hudcancer. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning), TGA-godkännande i Australien samt godkänt av FDA i USA (PMA). Nevisense är baserad på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på First North Growth Market ("SCIB"). Mer information finns på www.scibase.com .