Ny artikel diskuterar EIS som ett potentiellt kliniskt mått på hudbarriärens integritet

STOCKHOLM, SVERIGE, - 27 oktober 2022 - SciBase Holding AB ("SciBase") [STO: SCIB], en ledande utvecklare av AI baserade lösningar för hudsjukdomar, meddelade idag att en nyligen publicerad artikel i tidskriften ”Molecular Psychiatry”, en del av Nature, benämnd Ectodermal origins of the skin-brain axis: a novel model for the developing brain, inflammation, and neurodevelopmental conditions”  diskuterar att EIS kan representera ett alternativt kliniskt mått på hudbarriärens integritet som kan fungera som ett surrogat för neurologiska utvecklingsförändringar.

Artikeln beskriver elektrisk impedansspektroskopi (EIS) som ett nyligen framkommet lovande alternativt mått på hudbarriärens funktion. EIS är en icke-invasiv indikator på epidermal integritet, som snabbt mäter hudens motstånd mot en svag icke märkbar växelström. Med tanke på de sannolika skillnaderna i cellstorlek och orientering mellan normal och onormal hud, har EIS föreslagits som en användbar indirekt indikator för sjukdomsstatus. EIS har observerats att framgångsrikt kunna skilja mellan frisk, lesional och icke-lesional hud hos vuxna med AD, där mätningarna omvänt korrelerar med TEWL.

I artikeln för författarna fram en ny hypotes: "I den här artikeln föreslår vi en ny hypotes, att det finns en prenatal koppling mellan hud och neurologiska utvecklingsförändringar, delvis underbyggd av vävnadens delade ektodermala ursprung med vanliga molekylära faktorer. Dessutom utvärderar vi postnatala mediatorer av denna hud-hjärna gemensamma sårbarhet, med tanke på rollen av epidermala keratinocyter och den kutana mikrobiotan i kortikal utveckling. Följaktligen antar vi att hudbarriärintegritet kan representera en tillgänglig och ny biomarkör för att hjälpa till vid tidig upptäckt av neurologiska utvecklingsförändringar. Vi föreslår vidare att hudbarriärens integritet kan spela en avgörande roll för att förmedla förhållandet mellan omgivande miljöns utlösare av infektion, immunprocesser och neurologiska utvecklingsförändringar, med potential att minska påverkan av sådana miljöutlösare genom att förbättra hudbarriärens integritet.

Artikeln finns tillgänglig via följande länk: https://www.nature.com/articles/s41380-022-01829-8

“Denna studie visar det ökande intresset för EIS och Nevisense och att det kan bli en mycket användbar klinisk metod vid hanteringen av olika sjukdomar när man tittar på hudbarriärens integritet. Tidigare studier har redan visat att Nevisense kan skilja på patienter med och utan atopisk dermatit genom icke-lesionala hudmätningar och detta har skapat grunden för det intresse vi ser då EIS har potential att spåra förbättring efter behandling. Vi tror att Nevisense och EIS har potential att bli en vårdstandard inom detta område och en mycket betydande möjlighet för SciBase”, säger Simon Grant, VD SciBase.

För mer information vänligen kontakta:
Simon Grant, VD SciBase

Certified Advisor (CA):.

Vator Securities

Tel: +46 8 580 065 99

Email: ca@vatorsec.se

SciBase är ett globalt medicinteknikbolag med huvudkontor i Stockholm, som utvecklat ett unikt ”point-of-care” instrument för icke-invasiv detektion av hudcancer och andra hudsjukdomar. SciBase är en pionjär inom AI-baserade lösningar som kombinerar artificiell intelligens med elektrisk impedansspektroskopi (EIS) för att ge objektiv information som hjälper hudläkare och andra vid kliniskt beslutsfattande. SciBase produkter inkluderar Nevisense och Nevisense Go och för närvarande adresserar plattformen detektion av malignt melanom, icke-melanom hudcancer och bedömning av hudens barriärfunktion. Nevisense är den enda produkt som är godkänd av FDA för detektion av malignt melanom och det enda instrumentet i Europa med ett MDR-godkännande för detektion av hudcancer. SciBase teknologi är baserad på mer än 20 år av akademisk forskning vid Karolinska Intitutet i Stockholm. För mer information besök  www.scibase.com. Alla pressmeddelanden och finansiella rapporter kan hittas här: http://investors.scibase.se/sv/pressmeddelanden.