Ny studie publicerad som visar på Nevisense påverkan på läkares noggrannhet och tillförlitlighet

STOCKHOLM, SVERIGE, - 26 januari 2022 - SciBase Holding AB ("SciBase") [STO: SCIB], en ledande utvecklare av AI baserade lösningar för hudsjukdomar, meddelade idag att en ny studie som stödjer användandet av Nevisense vid diagnos av malignt melanom har publicerats i "SKIN – The journal of cutaneous medicine". Artikeln är författad av Avani Kolla, Prof David Polsky och andra från The Ronald O. Perelman Department of Dermatology, NYU Grossman School of Medicine i New York. Studien visar att Nevisense tillför värdefull diagnostisk vägledning i samband med utvärdering av atypiska hudlesioner.

“Malignt melanom är en potentiellt dödlig form av hudcancer som om den upptäcks tidigt har en nästan 100%-ig överlevnadsprognos. Även om Nevisense prestanda som ett diagnostiskt hjälpmedel vid hanteringen av atypiska pigmenterade hudlesioner med misstanke om malignt melanom har visats tidigare, så har dess inverkan på läkarens trygghet i sitt biopsibeslut inte beskrivits. I denna pilotstudie fann vi att läkarens genomsnittliga trygghet i att korrekt identifiera sjukdomsdiagnosen ökade signifikant när vi lade till Nevisense till utvärderingen av kliniska och dermoskopiska bilder av hudlesioner med misstanke om malignt melanom. Genom att lägga till Nevisense till dessa utvärderingar ökade också den diagnostiska noggrannhet och biopsisensivitet för malignt melanom signifikant”, säger David Polsky, MD, PhD Alfred W. Kopf, MD Professor vid Ronald O. Perelman Department of Dermatology vid NYU Grossman School of Medicine, NYU Langone Health.

"Den här studien bekräftar ytterligare Nevisense som ett värdefullt verktyg för tidig upptäckt av malignt melanom. Artikeln presenterar ytterligare bevis för att Nevisense kan hjälpa läkare på alla erfarenhetsnivåer att förbättra sin förmåga att korrekt identifiera lesioner som kräver behandling och bli mer trygga i sina kliniska behandlingsbeslut", säger Simon Grant, CEO för SciBase.

Utdrag ur publikationen:

• Ny klinisk studie tyder på att Nevisense har en positiv inverkan på läkares beslutstrygghet och diagnostiska noggrannhet för tidig upptäckt av melanom
  • Den USA baserade studien stödjer ytterligare Nevisense kliniska värde för läkare på alla erfarenhetsnivåer

Artikelns titel är "Impact of Electrical Impedance Spectroscopy on Clinician Confidence and Diagnostic Accuracy in Evaluating Melanocytic Skin Lesions Suspicious for Melanoma: A Pilot Study" och utvärderar om läkares trygghet i diagnostiska beslut, sensitivitet, specificitet och noggrannhet kan ökas genom att lägga till EIS mätvärden till kliniska och dermatoskopiska bilder för lesioner med klinisk misstanke för malignt melanom. I studien ökade Nevisense läkarnas sensitivitet för malignt melanom och dysplastiska nevi från 70% till 84%. I artikelns slutsats säger man att “EIS ökade förtroendet för diagnostiska beslut hos såväl noviser som experter med avseende på dermatoskopiskt tvetydiga melanocytiska lesioner.”

Artikeln finns nu tillgänglig online via SKIN – The journal of cutaneous medicine’s hemsida (https://jofskin.org/index.php/skin/article/view/1463/pdf ).

För mer information vänligen kontakta:
Simon Grant, VD SciBase

Certified Advisor:
Vator Securities

Tel: +46 8 580 065 99

Email: ca@vatorsec.se

SciBase är ett globalt medicinteknikbolag med huvudkontor i Stockholm, som utvecklat ett unikt ”point-of-care” instrument för icke-invasiv detektion av hudcancer och andra hudsjukdomar. SciBase är en pionjär inom AI-baserade lösningar som kombinerar artificiell intelligens med elektrisk impedansspektroskopi (EIS) för att ge objektiv information som hjälper hudläkare och andra vid kliniskt beslutsfattande. SciBase produkter inkluderar Nevisense och Nevisense Go och för närvarande adresserar plattformen detektion av malignt melanom, icke-melanom hudcancer och bedömning av hudens barriärfunktion. Nevisense är den enda produkt som är godkänd av FDA för detektion av malignt melanom och det enda instrumentet i Europa med ett MDR-godkännande för detektion av hudcancer. SciBase teknologi är baserad på mer än 20 år av akademisk forskning vid Karolinska Intitutet i Stockholm. För mer information besök www.scibase.com.