SciBase genomför första leveransen av Nevisense View

SciBases nya instrument Nevisense View kombinerar den patenterade impedansmätningen (EIS) för tidig upptäckt av malignt melanom med visuell information från digital dermatoskopi. Idag lämnar det första nya instrumentet SciBase och den första Nevisense View levereras till Belgien.

Det nya instrumentet Nevisense View integrerar digital dermatoskopi med EIS-teknologin. Resultatet är att arbetsflödet för hudundersökningar underlättas eftersom all information från undersökningen samlas i ett och samma instrument. Att kunna följa utvecklingen av en misstänkt lesion, både med hjälp av EIS-värdet och bild, förebygger såväl att godartad vävnad skärs bort i onödan som att maligna melanom missas vid undersökning.

Nevisense View är framtaget tillsammans med ledande dermatologer för att förbättra vårdpersonalens arbetsflöde genom att erbjuda följande funktioner:

• Trådlös överföring av bilder till Nevisense.
  • Kombination av EIS-resultat, kliniska och dermatoskopi bilder samt patientinformation i en PDF-rapport för en fullständig dokumentation av undersökningen.
  • Lättanvända uppföljningsfunktioner, som t.ex. delad skärm för att enkelt kunna jämföra lesioner över tid.

- En ny australiensisk studie, som presenterades i augusti i år, visar att införandet av EIS kan minska antalet fall som behöver genomgå uppföljning med digital dermatoskopi med nästan hälften samt även tidigarelägga upptäckten av malignt melanom med tre månader jämfört med traditionella metoder. Kombinationen av digital dermatoskopi och vår unika EIS-mätning i samma instrument är både av signifikant kliniskt värde och kan även innebära signifikanta hälsoekonomiska besparingar, säger Simon Grant, vd på SciBase.

Prenumerera också på SciBases månatliga vd-brev här.

För ytterligare information besök www.scibase.com eller kontakta:

Simon Grant, VD
E-post: simon.grant@scibase.com

Om hudcancer

Hudcancer är den vanligaste cancerformen globalt och utgör nästan hälften av alla cancerfall. Det finns uppskattningar som visar att hälften av alla amerikaner som lever till 65 år kommer att få hudcancer minst en gång under sitt liv. Malignt melanom är den mest dödliga formen av hudcancer och står för 75 procent av dödsfallen orsakat av hudcancer. Globalt diagnosticeras cirka 230 000 nya fall av malignt melanom per år.

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Stockholm, som utvecklar och säljer cancerdiagnostikinstrument. Produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Bolaget grundades av Stig Ollmar, forskare på Karolinska Institutet. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning) och TGA-godkännande i Australien. Verktyget befinner sig i processen för ett godkännande av FDA i USA. Nevisense baserar på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på Nasdaq First North ("SCIB"). Avanza är Certified Adviser. Mer information finns på www.scibase.com.