SciBase installerar Nevisense på Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery Group i Florida

USA ledande dermatologinätverk(ADCS) börjar infasningen av Nevisense system för att undersöka patienter med atypiska lesioner med misstanke om melanom.

Stockholm och Maitland, Florida den 23 juni – SciBase Holding AB (STO: SCIB) en ledande utvecklare av AI (artificiell intelligens) baserade lösningar för hudåkommor meddelade idag att de första två Nevisense systemen har blivit installerade på en klinik i Florida tillhörande Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery Group (ADCS)– USAs ledande dermatologinätverk. Nevisense är nu i klinisk användning vid ADCS  klinik i Windermere ledd av Dr. Bill Steffes. Detta är den första av flera kliniker inom ADCS som kommer erbjuda Nevisense som en del av ett gemensamt infasningsprogram under året.

Baserat i Maitland, Florida, är Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery USAs ledande leverantör av dermatologi tjänster med över 150 kliniker fördelat på 14 stater. ”Vi är stolta över att ge våra patienter tillgång till den mest avancerade tekniken för tidigast möjliga detektion av melanom, när sjukdomen befinner sig på sitt mest kurerbara stadium. Teknologiska framsteg som Nevisense kommer inte bara att förbättra utfallet för våra patienter, utan också förändra det framtida landskapet för upptäckt av hudcancer och vi är glada över att vara en del av detta framsteg”, säger Dr. Matt Leavitt, VD och grundare av Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery.

”Det här är ett viktigt första steg i vårt samarbete med ADCS efter deras beslut att börja använda våra avancerade hudcancerdetektionslösningar. Att kunna erbjuda ADCS kliniker som Dr. Bill Steffers det senaste i teknikväg innebär att de får fler behandlingsalternativ att erbjuda vilket hjälper dom att förbättra sin patientvård och sina kliniska resultat. Att få USAs ledande dermatolognätverk, ADCS, börja erbjuda Nevisense är en spegling av det ökande intresset vi ser för SciBase lösningar för olika hudproblem,” säger Simon Grant VD SciBase.

Email: simon.grant@scibase.com

Certified Advisor:
Email: corp@avanza.se

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Sundbyberg, som utvecklat och säljer ett unikt ”point-of-care” instrument för utvärdering av olika hudsjukdomar såsom hudcancer och atopisk dermatit. Den första produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Vidareutveckling har lett till att Nevisense också kan användas som ett verktyg för att utvärdera hudens barriärfunktion och inflammation. Bolaget grundades av Stig Ollmar, forskare på Karolinska Institutet. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning), TGA-godkännande i Australien samt godkänt av FDA i USA (PMA). Nevisense är baserad på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på First North Growth Market ("SCIB"). Mer information finns på www.scibase.com .

Om Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery

Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery är det största dermatologinätverket I USA.  Vi strävar efter att tillhandahålla omfattande och oöverträffad dermatologisk och estetisk vård i en välkomnande och engagerande miljö, och försöker göra varje patientupplevelse unik. Vi strävar efter att kombinera det bästa av medicintekniken med de senaste framstegen inom forskning och teknik när vi formulerar individuella behandlingsplaner för att uppnå önskat resultat med överlägsna patientsäkerhets- och integritetsstandarder.

För mer information om Advanced Dermatology, besök www.advancedderm.com eller ring 1-866-400-DERM.