SciBase lanserar icke-melanom hudcancer indikation för Nevisense

STOCKHOLM, SVERIGE, - 11 maj 2021 - SciBase Holding AB ("SciBase") [STO: SCIB], en ledande utvecklare av AI baserade lösningar för hudsjukdomar, meddelade idag lanseringen av den nya kliniska applikationen icke-melanom hudcancer (Non-Melanoma Skin Cancer - NMSC) efter avslutad MDR certifieringsprocess.

SciBase strategi är att använda Nevisense teknologiplattform som bas för att lansera ytterligare kliniska applikationer och produkter. Den första kliniska applikationen eller indikationen som lanseras är NMSC, initialt för Nevisense 3.0.

Det finns två typer av hudcancer: melanom och icke-melanom hudcancer (NMSC). NMSC är mer än tio gånger vanligare än melanom och kommer i huvudsak i två former: basalcellscancer och skivepitelcancer. Även om NMSC är mindre farlig och dödlig än melanom så är det fortfarande viktigt att det upptäcks tidigt och hanteras med den mest relevanta terapin. Eftersom hudläkare ser många gånger fler patienter med NMSC än med misstänkt melanom, finns det potential för en kraftigt ökad användning av Nevisense. SciBase uppskattar att den globala potentialen för användning av diagnostiska hjälpmedel som Nevisense för denna indikation kan överstiga 4 miljoner tester årligen. Genom att addera NMSC-applikationen till den nuvarande potentialen för melanomapplikationen om cirka 5-7 miljoner årliga tester ökar marknadspotentialen avsevärt för SciBase.

Utvecklingen av NMSC-applikationen har drivits utifrån en efterfrågan från den tyska kundbasen och är en viktig del av vår fortsatta tillväxt i Tyskland. Nya publikationer stöder användningen av Nevisense för NMSC. En studie som publicerades i november 2020 av Sarac, Garbe med flera bekräftade Nevisense förmåga att korrekt kunna identifiera icke-melanom hudcancer. Studien visade att Nevisense har en god förmåga att kunna skilja NMSC från godartade lesioner och man drog slutsatsen att Nevisense kan ge stöd till läkare vid en tidig diagnos av NMSC.

NMSC applikationen är en mjukvaruuppdatering och kan därmed på ett enkelt sätt installeras hos nästan alla befintliga Nevisense kunder. Den använder också samma Nevisense elektrod och affärsmodell som för melanom. Det första lanseringssteget är att uppdatera den existerande kundbasen, initialt i Tyskland.

“Lanseringen av NMSC-applikationen är en viktig del av vår tillväxtstrategi. Efterfrågan från vår tyska kundbas har varit drivkraften bakom utvecklingen. Eftersom den nuvarande ersättningen för melanom i Tyskland också bör gälla för NMSC, förväntar vi oss en ökad elektrodanvändning från befintliga kunder och ett ökat intresse från nya kunder eftersom de kommer att kunna använda systemet på en större patientbas. 2021 ser ut att bli ett spännande år för SciBase med ett antal milstolpar som redan uppnåtts och flera på väg,” säger Simon Grant, VD SciBase.

For mer information vänligen kontakta:
Simon Grant, CEO SciBase

Certified Advisor:
ca@avanza.se

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Sundbyberg, som utvecklat och säljer ett unikt ”point-of-care” instrument för utvärdering av olika hudsjukdomar såsom hudcancer och atopisk dermatit. Den första produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Vidareutveckling har lett till att Nevisense också kan användas som ett verktyg för att utvärdera hudens barriärfunktion och icke-melanom hudcancer. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning), TGA-godkännande i Australien samt godkänt av FDA i USA (PMA). Nevisense är baserad på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på First North Growth Market ("SCIB"). Mer information finns på www.scibase.com.