SciBase Nevisense inkluderad i barnstudie vid Mount Sinai Hospital

SciBase Holding AB ("SciBase") [STO:SCIB], en ledande utvecklare av AI (artificiell intelligens) baserade lösningar för hudåkommor meddelade idag att man kommer vara en del av en klinisk studie som löper parallellt med den så kallade ACTIVATE studien (sponsrad av Immune Tolerance Network och NIAID/NIH), som drivs av avdelningen för pediatrisk allergi vid Mount Sinai sjukhuset i New York.

Målet med ACTIVATE-studien är att undersöka hur skillnader i ett spädbarns tarm-mikrobiom påverkar dess mottaglighet för allergier. Studien jämför barn födda vaginalt med barn födda via kejsarsnitt med och utan så kallad “vaginal seeding” av barnets mikrobiom. Studien kommer undersöka om “vaginal seeding” minskar risken för utveckling av allergi vid ett års ålder. ACTIVATE kommer rekrytera 120 gravida kvinnor och deras spädbarn samt fokusera på de barn som har en högre risk för att utveckla allergier.

"Vi ser fram emot att inkludera Nevisense i studien och tillsammans med SciBase identifiera möjligheter hur dessa mätningar kan hjälpa läkare att behandla sina patienter” säger Dr. Hugh Sampson, Professor i Pediatrik vid Icahn School of Medicine vid Mount Sinai och Director Emeritus vid Jaffe Food Allergy Institute.

”Vi är glada att vara en del av denna kliniska studie vilken kan komma att ge viktig vägledning i hur man kan minska risken att ett spädbarn utvecklar allergier. Vi ser framemot hur vår unika mätmetodik kan hjälpa läkare få ny inblick i huden hos dessa spädbarn och genom det förhoppningsvis kunna hjälpa denna patientgrupp” säger Simon Grant, VD SciBase.

Certified Advisor:
ca@avanza.se

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Sundbyberg, som utvecklat och säljer ett unikt ”point-of-care” instrument för utvärdering av olika hudsjukdomar såsom hudcancer och atopisk dermatit. Den första produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Vidareutveckling har lett till att Nevisense också kan användas som ett verktyg för att utvärdera hudens barriärfunktion och inflammation. Bolaget grundades av Stig Ollmar, forskare på Karolinska Institutet. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning), TGA-godkännande i Australien samt godkänt av FDA i USA (PMA). Nevisense är baserad på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på First North Growth Market ("SCIB"). Mer information finns på www.scibase.com .