SciBase och Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery group (ADSC) ingår samarbete för att främja detektion av hudcancer i USA’s största dermatologinätverk

SciBase meddelar idag, på ”Melanoma Monday” att bolaget har ingått ett samarbetsavtal med Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery (“ADCS”) - det främsta dermatologinätverket i USA med över 150 kliniker. Avtalet innebär att SciBase kommer att tillhandahålla ADCS kliniker med Nevisense, det enda FDA-godkända systemet för detektion av melanom, för analys av patientens atypiska lesioner i ”point-of-care”.

Partnerskapet stöder dessutom ADCS s åtagande att tidigt upptäcka hudcancer och deras mål att integrera evidensbaserade teknologilösningar som hjälper till att leverera bästa möjliga vård till sina patienter. SciBase kommer initialt att installera Nevisense på 20 kliniker för att utvärdera systemets integrering i klinikernas arbetsflöde, följt av en kommersiell utrullning till ADCS s stora nätverk av kliniker. Klinikerna kommer att erhålla den senaste produkten, Nevisense 3.0, som den 30 april erhöll FDA-godkännande. ADCS och SciBase kommer också att samarbeta runt forskning och utvärdering av nya produkter som adresserar andra hudproblem.

”Vi ser framemot att kunna integrera Nevisense vid rutinmässiga hudcancerundersökningar och för att erbjuda våra patienter den mest avancerade tekniken för att så tidigt som möjligt kunna upptäcka melanom. Melanom är den dödligaste formen av hudcancer, men vid tidig upptäckt är behandling nästan 100% effektiv som botemedel. Tidig testning och behandling är avgörande för att förbättra överlevnaden. Att förse våra patienter med förbättrad teknik för tidiga tester stöder ytterligare vårt fortsatta åtagande att leverera en vård som är bäst i klassen och höjer både våra vårdgivares samt patienters upplevelser”, säger Dr. Matt Leavitt, VD och grundare av Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery,”Att få landets största dermatologinätverk att införa Nevisense och erbjuda patienter avancerade vårdalternativ är en viktig milstolpe i vår strategi för att öka vårt fokus mot USA och bredda vår närvaro på den amerikanska marknaden”, säger Simon Grant, verkställande direktör för SciBase. ”Samarbetet validerar också det kliniska värdet vi kan erbjuda med Nevisense och är en återspegling av den växande acceptans vi ser från vårdgivare att införa AI-baserade vårdlösningar som stöds av solid klinisk evidens och som har förmåga att förbättra patientvården.”

Certified Advisor:
Avanza
corp@avanza.se

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Sundbyberg, som utvecklat och säljer ett unikt ”point-of-care” instrument för utvärdering av olika hudsjukdomar såsom hudcancer och atopisk dermatit. Den första produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Vidareutveckling har lett till att Nevisense också kan användas som ett verktyg för att utvärdera hudens barriärfunktion och inflammation. Bolaget grundades av Stig Ollmar, forskare på Karolinska Institutet. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning), TGA-godkännande i Australien samt godkänt av FDA i USA (PMA). Nevisense är baserad på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på First North Growth Market ("SCIB"). Mer information finns på www.scibase.com .

Om Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery

Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery är det största dermatologinätverket I USA.  Vi strävar efter att tillhandahålla omfattande och oöverträffad dermatologisk och estetisk vård i en välkomnande och engagerande miljö, och försöker göra varje patientupplevelse unik. Vi strävar efter att kombinera det bästa av medicintekniken med de senaste framstegen inom forskning och teknik när vi formulerar individuella behandlingsplaner för att uppnå önskat resultat med överlägsna patientsäkerhets- och integritetsstandarder.

För emr information om Advanced Dermatology, besök www.advancedderm.com eller ring 1-866-400-DERM.