Vinnova tilldelar 3,9 MSEK för utvecklingen av nästa generation av SciBases Nevisense

SciBase, som utvecklar och säljer en ny teknik för tidig detektion av malignt melanom, beviljas tillsammans med partnern KTH 3,9 miljoner kronor inom Vinnovas utlysning ”Smartare Elektroniksystem”. Projektet avser utveckling av en mindre och modulärt uppbyggd nästa generation av SciBases produkt Nevisense.

Målet med projektet är att förminska mätelektroniken avsevärt, vilket ska bli centralt i nästa generations Nevisense.

Vinnovas motivering för att bevilja SciBases ansökan:

”Projektet bidrar till stärkt konkurrenskraft för Scibase och för spetsområdet inbyggda system inom medicinsk teknik. Projektet fick särskilt goda omdömen på huvudkriterierna Potential och Genomförbarhet.”

- Utvecklingen av förminskad mätelektronik är central för nästa generations Nevisense. Vi är väldigt glada att vi med hjälp av Vinnovas finansering kan påbörja arbetet redan i nästa kvartal, säger Fredrik Goldkuhl, chef för forskning och utveckling på SciBase.

Gruppen Integrated Circuits and Systems på KTH i Kista är SciBases partner i projektet.

SciBase är ett medicinteknikbolag med huvudkontor i Stockholm, som utvecklar och säljer cancerdiagnostikinstrument. Produkten Nevisense är ett hjälpmedel för detektion av malignt melanom, den farligaste formen av hudcancer. Bolaget grundades av Stig Ollmar, forskare på Karolinska Institutet. Produkten baserar på omfattande forskning, och i den största kliniska studien som hittills genomförts för detektion av malignt melanom har Nevisense fått resultat som visar på värdet av metoden för sjukvården. Nevisense är godkänd för försäljning inom EU (CE-märkning) och TGA-godkännande i Australien. Verktyget befinner sig i processen för ett godkännande av FDA i USA. Nevisense baserar på en metod som kallas Elektrisk Impedansspektroskopi (EIS) som upptäcker maligna vävnader genom att mäta motståndet av elektriskt ström i cellerna. SciBase är noterat på Nasdaq First North ("SCIB"). Avanza är Certified Adviser. Mer information finns på www.scibase.com