6,5 miljoner kronor till medicinteknikbolaget Attana

Attana avslutade nyligen sin finansieringsrunda med Sciety, vars medlemmar investerade totalt 6,5 miljoner kronor. Bolaget har läkemedelsbolag och universitet som kunder och är etablerade i  Europa, USA och Kina. Kapitaltillskottet ska framförallt användas för att öka expansionstakten genom att anställa fler säljare.

”Tack vare nyemission har vi redan rekryterat vi en ny säljare och med det nya kapitalet kommer vi att stärka våra resurser inom försäljning ytterligare för att nå vår fulla marknadspotential”, säger Teodor Aastrup, som är VD och en av grundarna till Attana.

Med Attanas teknik kan experiment som tidigare endast kunde göras på djur nu göras som enklare laboratorieexperiment.  Forskare kan därmed tidigt i utvecklingsprocessen utvärdera hur en läkemedelskandidat verkar människokroppen och upptäcka risker för  biverkningar. Med tekniken går det bland annat att se hur starkt, fort och länge läkemedlet binder till mänskliga celler samt få svar på vad det är som gör att ett läkemedel verkar eller inte verkar som förväntat.

En av våra nya kunder är ett amerikanskt bioteknikföretag som sökte medicinteknisk kompetens efter ett bakslag i sina kliniska studier. De kontaktade oss för att få reda på vilka förändringar de kan göra för att läkemedlet ska ge avsedd effekt, berättar Teodor.

Tekniken gör att läkemedelsbolag kan spara både tid och pengar i de kliniska faserna eftersom de får bättre underlag för att avgöra om det är värt att ta läkemedelskandidaten vidare till försök på djur och människor.

”Vi fokuserar nu starkt på att öka vår synlighet på marknaden. Det gör vi bland annat genom mer intensivt säljarbete kombinerat med ökad närvaro på de konferenser där våra kunder finns”, avslutar Teodor.

andreas.lindblom@sciety.se

0703 75 73 73

Attana erbjuder innovativ och patenterad teknik för att redan i tidig utvecklingsfas bedöma effekter och biverkningar av potentiella läkemedel, vilket sparar både tid och pengar.