Attana blir andra bolaget finansierat via Sciety att noteras

För en vecka sedan noterades medicinteknikbolaget Attana, som tidigare finansierats via Sciety, på NGM. Bolaget som har utvecklat en teknik för att effektivisera läkemedelsutveckling är det andra bolaget som finansierats via Sciety att noteras.

Attana var ett av de första bolagen som Sciety finansierade i samband med lanseringen hösten 2016. De har utvecklat en teknik för att studera hur läkemedel och andra substanser verkar i människokroppen. Med tekniken kan forskare tidigt i utvecklingsprocessen utvärdera läkemedlets effekt och biverkningar samt få reda på vad det är som gör att ett läkemedel verkar eller inte verkar som förväntat.

”Det tar i snitt 10-15 år att utveckla nya läkemedel och kostar 8-10 miljarder kronor. Attana har en intressant teknik för att effektivisera processen. Vi ser fram emot att följa deras fortsatta utveckling som noterat bolag”, berättar Andreas Lindblom, VD för Sciety.

I höstas noterades medicinteknikbolaget Inhalation Sciences som också finansierades via Sciety under hösten 2016. ”För Sciety och ekosystemet som helhet är det viktigt att kunna visa på möjligheten för investerare i onoterade bolag att på sikt kunna handla i aktien”, avslutar Andreas.

Sciety ger människor möjlighet att på ett smidigt sätt investera i onoterade tillväxtbolag inom hälsosektorn. Vi fokuserar på investeringsmöjligheter med potential att både ge avkastning och göra skillnad.

Sciety är Nordens ledande investerarnätverk inom life science och digital hälsa. Vi kombinerar erfarenhet från life science och finans för att välja ut framstående bolag i branschen. Sciety investerar egna medel i samtliga bolag som genomgått vår urvalsprocess och erbjuder investerarnätverket att delta på samma villkor. I nätverket ingår riskkapitalbolag, family offices och affärsänglar. Scietys vision är att innovationer inom life science ska nå sin fulla potential.