Brist på investeringar inom branschen som skriker efter nya innovationer

Att vården behöver nya innovationer för att hantera dagens och framtidens utmaningar såsom åldrande befolkning och livsstilssjukdomar är inget nytt. Samtidigt har bolagen bakom lösningarna begränsad tillgång till riskkapitalet som krävs för att nå ut på marknaden.

I tidiga utvecklingsskeden är bidrag från statliga aktörer en värdefull källa men när det är dags för marknadsföring och försäljning behöver bolagen tillgång till riskkapital. Trots en stor marknadspotential är det dock få riskkapitalbolag som investerar inom medicin och investeringsvolymen har sjunkit kraftigt under de senaste sju åren. Detta är ett stort problem eftersom sälj och marknadsföring är både viktigt och resurskrävande oavsett hur revolutionerande en ny produkt eller tjänst är.

En möjlighet är att notera sig på en börs för bolag i tillväxtfas såsom Nordic Growth Market som också erbjuder en förmarknad för att förbereda bolag för börsen. Den stora viljan att investera i bolag inom medicin via börser är en stark indikation på att det finns en stor tilltro till branschen. Fördelen med börser är också att investerare får större utrymme att sprida sina risker mellan olika bolag.

För bolag som inte är redo att ta steget till börsen finns också Stockholms Affärsänglar, Industrifonden och statliga Almi Invest. Stockholms Affärsänglar har lång erfarenhet inom branschen och investerar i bolag med stor teknisk innovationshöjd. De reser nu sin tredje fond som ska investera inom bland annat medicinteknik och bioteknik.

Nu är det även möjligt att ta in kapital via folkfinansieringsplattformen Sciety som fokuserar just på investeringar inom hälsa och medicin. Sciety har nyligen lanserat med två bolag inom medicinteknik och ett bolag inom e-hälsa som alla behöver kapital för sin fortsatta expansion. Ett av bolagen är Inhalation Sciences som erbjuder teknik för utveckling av bättre inhalationsläkemedel och finansieras i samarbete med Stockholms Affärsänglar.

Det begränsade antalet finansiärer inom branschen ger investerare väldigt god tillgång till bolagen med störst potential men leder också till att branschen som helhet hålls tillbaka och att innovationerna som kan rädda liv kanske inte ens når marknaden.

andreas.lindblom@sciety.se

0703 75 73 73

Sciety ger affärsänglar och privatinvesterare möjlighet att investera i noggrant utvalda bolag inom hälsa och medicin. Hos oss hittar du investeringsmöjligheter som både ger avkastning och gör skillnad.

På vår plattform är det smidigare och säkrare att investera i tidiga bolag. Hela investeringsprocessen sker online och vi granskar alla bolag i samarbete med Serendipity för att säkerställa att du som investerar får korrekt information.

Vi samarbetar med Stockholms Affärsänglar, Nordic Growth Market, Serendipity, Sting, Uppsala Bio och många fler.