E-hälsobolaget MedFilm sluter avtal med Region Uppsala

MedFilms prenumerationstjänst för animerade informationsfilmer om kirurgiska ingrepp direktupphandlas av Region Uppsala. Den första beställningen kommer från Akademiska Sjukhuset i Uppsala som kommer att använda tio filmer inom området ortopedi. Prenumerationen innefattar filmer om bland annat höftledsplastik, knäledsplastik och operation av diskbråck i ländryggen.

Filmerna informerar patienter som står inför olika typer av operationer om hur ingreppet går till och vad patienten ska tänka på vid uppvaknande och rehabilitering. Med hjälp av 3D-animationer och tal i kombination med möjligheten att visa filmerna på flera olika språk kan komplex medicinsk information förmedlas på ett tydligt och enkelt sätt.

”Vi ser att intresset för tjänsten är stort hos både privata och offentliga vårdgivare. Många av våra kunder har successivt utökat sina prenumerationer med fler filmer och språktillägg vilket vi ser som ett kvitto på att filmerna lever upp till förväntningarna”, berättar Erik Kylén, VD för MedFilm.

Med 80 pågående prenumerationer från bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Capio S:t Görans Sjukhus är siktet inställt på fortsatt expansion i Norden, Tyskland och Storbritannien. I samband med expansionen stärker MedFilm upp resurserna via investeringsnätverket Sciety kombinerat med återinvesteringar från befintliga aktieägare.

Erik Kylén, VD för MedFilm: erik.kylen@medfilm.se, tfn. 0708 73 39 59

Om MedFilm

MedFilm är Skandinaviens ledande leverantör av 3D-animerad informationsfilm om operationer och kirurgiska ingrepp. Vår prenumerationstjänst används på sjukhus och kliniker för att öka kunskap, trygghet och delaktighet hos patienter och deras närstående.