Medpro Clinic Group förvärvas av Procuritas

Medpro Clinic Group som finansierades av Sciety-nätverket 2017 förvärvades i december 2020 av Procuritas. Avkastningen för investerarna uppgick till 4,6 gånger investerat kapital. Förvärvet innebär också att Medpro slår sig samman med Omtanken och att de tillsammans blir den tredje största privata primärvårdsaktören i Västra Götalandsregionen.

När Sciety-nätverket investerade 2017 drev Medpro totalt fem primärvårdsmottagningar och tre rehabiliteringskliniker. I dag har bolaget sex primärvårdsmottagningar, sex rehabiliteringskliniker, flera vaccinationscentraler, en hudklinik, en hjärtklinik och en drogrehabiliteringsklinik.

– Det som fångade Scietys intresse var Medpros förmåga att förvärva och vända olönsamma nedläggningshotade vårdcentraler till lönsamma verksamheter med bibehållen eller förbättrad vårdkvalitet. Bolaget arbetade även utifrån konceptet design-in-healthcare för ökad trivsel bland såväl patienter som medarbetare, vilket vi såg som en styrka, berättar Andreas Lindblom, vd för Sciety.

För de som investerade i Medpro med Sciety 2017 innebär förvärvet en avkastning om 4,6 gånger investerat kapital.

– Jag ser sammanslagningen som ett naturligt nästa steg i att utveckla en patientcentrerad svensk vårdmöjlighet. Den dagliga verksamheten kommer att fortsätta som vanligt för alla våra patienter, anställda och leverantörer, säger Hans Wittrup, vd för Medpro och tillträdande affärsutvecklingschef, i en nyhet från Procuritas.

Medpro, Omtanken och Procuritas delar visionen att erbjuda högkvalitativ vård med inslag av digitala lösningar. Tillsammans blir Medpro och Omtanken den tredje största privata primärvårdsaktören i Västra Götaland med 14 kliniker och 100 000 listade patienter.

– Medpro och Omtanken är två välskötta bolag som leds av starka entreprenörer på den svenska primärvårdsmarknaden. Vi kommer tillsammans med grundarna Nick Johansson och Hans Wittrup att fokusera på att förbättra vårdkvaliteten ytterligare, utveckla digitala lösningar och investera i tillväxt under de kommande åren. Vi ser verkligen fram emot vårt joint venture, kommenterar Oskar Lindholm-Wu, partner på Procuritas, i en nyhet från Procuritas.

Procuritas är ett private equity-bolag med fokus på medelstora företag i Norden.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Lindblom, vd Sciety: andreas.lindblom@sciety.se, tel. 070-375 73 73.

Om Sciety

Sciety är Nordens ledande investerarnätverk inom life science och digital hälsa. Vi kombinerar erfarenhet från life science och finans för att välja ut framstående bolag i branschen. I nätverket ingår riskkapitalbolag, family offices och affärsänglar. Scietys vision är att innovationer inom life science ska nå sin fulla potential.

Snabbfakta

Medpro Clinic Group som finansierades av Sciety-nätverket 2017 förvärvades i december 2020 av Procuritas. För de som investerade med Sciety innebär förvärvet en avkastning om 4,6 gånger investerat kapital.

Citat

Andreas Lindblom, vd Sciety