Nordens bästa börs blir partner till Sciety

Nordic Growth Market, Nordens bästa börs 2016, blir partner till Sciety, folkfinansieringsplattformen för investeringar inom hälsa och medicin. Samarbetet som syftar till att ge innovativa tidiga bolag bättre tillgång till kapital ger bolagen som finansierats via Sciety ett förmånligt erbjudande att delta på Nordic Pre Market.

Syftet med Nordic Pre Market är att förbereda bolag som vill börsnotera sig för den publika miljön. Under programmet får bolagen lära sig att kommunicera med kapitalmarknaden samtidigt som de får kunskap om de regelverk och krav som ställs på börsnoterade bolag. Bolagen får även hjälp med att bygga upp ett starkt varumärke på marknaden redan innan börsintroduktionen. Nordic Growth Market som har ett långsiktigt fokus på utbildning av både bolag och investerare tilldelades i början av sommaren hederspriserna Bästa Utbildningsinitiativ i Norden och Nordens Bästa Börs av organisationen Structured Retail Products.

Nordic Growth Market ser att en stor del av värdet i samarbetet ligger i att Sciety granskar många lovande bolag. "Vår förhoppning är att Sciety ska kunna förmedla noggrant utvalda tillväxtbolag vilket är värdefullt för oss som börs. Vi ser Sciety som en väldigt bra samarbetspartner med en spännande framtid", säger Roger Peleback, VD för Nordic Growth Market.

För Sciety som ger privatpersoner och affärsänglar möjlighet att investera i tidiga innovativa bolag är samarbetet värdefullt för att bidra till att bolagen även i framtiden får tillgång till kapital för fortsatt tillväxt. ”Vi är övertygade om att det är bra för bolagen att redan i god tid innan de behöver ta in större summor kapital får lära sig mer om de alternativ som finns”, säger Andreas Lindblom, VD för Sciety. Ett av dessa alternativ är att notera sig på börsen vilket också ger tidigare investerare möjlighet att välja när de vill sälja sina aktier utan att själva behöva hitta en köpare.

Att finnas kvar för bolagen och dess investerare även efter att finansieringsrundan är avslutad är en viktig del i Sciety’s strategi. På finansieringssidan har vi valt att samarbeta med Nordic Growth Market eftersom de är en trovärdig och långsiktig aktör med ett attraktivt erbjudande till bolag med ambitionen att notera sig inom några år.

"Vi är glada över att få samarbeta med Nordens bästa börs och ser fram emot att tillsammans med Nordic Growth Market erbjuda en helhetslösning som gynnar såväl bolag som investerare", avslutar Andreas Lindblom.

andreas.lindblom@sciety.se

0703 75 73 73

Sciety ger affärsänglar och småsparare möjlighet att investera i noggrant utvalda bolag inom hälsa och medicin. Hos oss hittar du investeringsmöjligheter som både ger avkastning och gör skillnad.

På vår plattform är det smidigare och säkrare att investera i tidiga bolag. Hela investeringsprocessen sker online och vi granskar alla bolag i samarbete med Serendipity för att säkerställa att du som investerar får korrekt information.

Vi samarbetar med Stockholms Affärsänglar, Nordic Growth Market, Serendipity, Sting, Uppsala Bio och många fler.