Sciety förstärker styrelsen med Tommi Unkuri – partner på Summa Equity

Tommi Unkuri har utsetts till ny ledamot i styrelsen för Sciety AB vid bolagsstämman den 13 juni. Med omfattande erfarenhet av att bygga och utveckla bolag inom finans och att investera i onoterade life science-bolag blir Tommi Unkuri ett betydelsefullt tillskott till styrelsen.

Tommi Unkuri är partner och medgrundare av Summa Equity, ett private equity-bolag med starkt impact-fokus där han har etablerat investeringsområdet Changing Demographics som är inriktat på vård och life science. Summa Equity förvaltar tillgångar på 40 miljarder SEK och bedriver verksamhet i både Europa och USA. Tommi Unkuri arbetade tidigare på Nordic Capital och Morgan Stanley.

"Jag har följt Sciety under många år och gjort flera investeringar tillsammans med Sciety. Nu ser jag med stor entusiasm fram emot att arbeta med Sciety-teamet i min roll som styrelseledamot. Sciety är en framstående aktör som fyller en viktig funktion i det nordiska ekosystemet av life science-investeringar. Jag uppskattar särskilt deras förmåga att kombinera affärstänk med att göra skillnad, och att den kliniska relevansen är en självklar del i urvalsprocessen," säger Tommi Unkuri.

Andreas Lindblom, Managing Partner på Sciety, kommenterar: "Vi är mycket glada över att välkomna Tommi Unkuri till Scietys styrelse. Tommis långa erfarenhet av investeringar inom life science och av att bygga och utveckla verksamheter inom finans kommer att vara av stort värde för Sciety, både för vår befintliga verksamhet och för våra pågående affärsutvecklingsprojekt."

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Lindblom, Managing Partner, Sciety
E-post: andreas.lindblom@sciety.se

Om Sciety
Sciety är ett ledande investeringsbolag, med fokus på Norden. Vi jobbar för att innovativa bolag inom life science och digital hälsa ska växa och bli framgångsrika. Vi investerar tillsammans med investerarnätverket Sciety Venture Partners, som består av family offices, privata investerare och riskkapitalbolag. Vårt mål är att innovationer inom life science ska nå sin fulla potential, så att vetenskapliga genombrott inom medicin och teknik kan bli tillgängliga för människor över hela världen.