Sciety investerar i Synartro som utvecklar ny artrosbehandling

Det svenska bioteknikföretaget Synartro som utvecklar en ny, förbättrad behandling mot knäartros har framgångsrikt rest 34 miljoner kronor med Sciety och dess investerarnätverk. Det nya kapitalet kommer att användas till bolagets första kliniska studie som förväntas starta under 2022.

”Vi är glada över det fortsatt starka stödet för vår vision att hjälpa människor med artros att leva ett aktivt och smärtfritt liv. Med Sciety och investmentbolaget Linc som största ägare har vi säkerställt att vi kan påbörja den första kliniska studien i människa med vår kandidat SYN321 som planerat”, säger Mia Brundin, vd för Synartro.

Runt 24 miljoner människor behandlas i dag med läkemedel mot knäartros, den vanligaste formen av artros, men endast hälften av dessa får tillräcklig smärtlindring. Vanliga behandlingar som antiinflammatorisk medicin, opioider och kortisoninjektioner är förenade med biverkningar på mag-tarmkanalen och hjärt-kärlsystemet, missbruk eller ledskada på sikt.

Synartro utvecklar en ny behandling för knäartros – en kraftfull kombination av antiinflammatoriskt preparat och hyaluronsyra, ett kroppseget smörjmedel för leden. Behandlingen ges som ledinjektion och förväntas ge flera kliniska fördelar som snabb effekt, längre smärtlindring och färre biverkningar.

”Artros är ett ökande folkhälsoproblem och en ledande orsak till kronisk smärta och funktionsnedsättning. Behovet av effektiva läkemedel med färre biverkningar är stort. Bolaget är verksamt på en globalt växande marknad som domineras av injektioner, där knäartros står för den största marknadsandelen”, kommenterar Andreas Lindblom, vd för Sciety.

Om Synartro

Synartro är ett bioteknikbolag med en patenterad teknologi för att länka samman substanser för att ge läkemedel bättre effekt och produktegenskaper. Bolagets första substans, SYN321, utvecklas för behandling av knäartros. Grundare är Bengt Lindqvist, som var en av forskarna bakom hyaluronsyraprodukterna Restylane och Healon (Pharmacia), Rune Ringom och Fredrik Lehmann. Bland huvudägarna återfinns Linc AB och grundarna. Läs mer på www.synartro.com

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Lindblom, vd Sciety: andreas.lindblom@sciety.se, tfn. 070-375 73 73.
Mia Brundin, vd Synartro: mia.brundin@synartro.com, tfn. 073-433 60 25.

Om Sciety

Sciety är Nordens ledande investerarnätverk inom life science och digital hälsa. Vi kombinerar erfarenhet från life science och finans för att välja ut framstående bolag i branschen. I nätverket ingår riskkapitalbolag, family offices och affärsänglar. Scietys vision är att innovationer inom life science ska nå sin fulla potential. Läs mer på www.sciety.se.

Snabbfakta

Det svenska bioteknikföretaget Synartro som utvecklar en ny, förbättrad behandling mot knäartros har framgångsrikt rest 34 miljoner kronor med Sciety och dess investerarnätverk för att finansiera en klinisk studie. Bolagets läkemedelskandidat SYN321 är en kraftfull kombination av antiinflammatoriskt preparat och hyaluronsyra och förväntas ge flera kliniska fördelar som snabb effekt, längre smärtlindring och färre biverkningar.

Citat

Artros är ett ökande folkhälsoproblem och en ledande orsak till kronisk smärta och funktionsnedsättning. Behovet av effektiva läkemedel med färre biverkningar är stort. Bolaget är verksamt på en globalt växande marknad som domineras av injektioner, där knäartros står för den största marknadsandelen.
Andreas Lindblom, vd Sciety