Sciety-nätverket investerar 22 Mkr i läkemedelsbolag inom kronisk smärta

PharmNovo som utvecklar en ny typ av smärtläkemedel väckte stort intresse bland investerare och avslutade nyligen en emission om 22 miljoner kronor med Sciety. I investeringen deltog även Almi Invest med 6,5 miljoner kronor. Det nya kapitalet ska gå till produktion av bolagets läkemedelskandidat PN6047 och regulatoriska säkerhetsstudier.

– Vi är mycket glada över det stora intresset från Sciety-nätverket och våra nya aktieägare. Vårt mål är att förbättra livskvaliteten hos människor som lider av kronisk smärta. Nästa steg är nu att slutföra det prekliniska arbetet för att sedan ta kandidaten vidare till studier på människa, säger Per von Mentzer, vd för PharmNovo.

– PharmNovo adresserar behovet av förbättrade behandlingar mot kronisk smärta, vilket är ett växande folkhälsoproblem i hela världen. Bolaget positionerar sig tydligt genom att utveckla ett läkemedel mot neuropatisk smärta där det i dag saknas adekvata läkemedel. PharmNovo har också ett starkt team med bakgrund inom smärtforskning och Big Pharma och erfarenhet av att ta läkemedelskandidater till klinik och marknad, berättar Andreas Lindblom, vd för Sciety.

Bolagets huvudkandidat PN6047 har i prekliniska studier på djurmodeller visat lovande resultat både avseende effektivitet och säkerhet. Det nya kapitalet ska användas för att slutföra det prekliniska programmet som omfattar CMC (kemi, tillverkning och kvalitetskontroll) och toxikologiska säkerhetsstudier.

PharmNovo utvecklar läkemedel mot smärta baserat på en ny typ av selektiva deltaopioider, så kallade DORA, med målsättningen att ge effektiv smärtlindring utan de negativa biverkningarna hos konventionella opioider. Konceptet syftar till att specifikt aktivera de fördelaktiga delarna av systemet samtidigt som man undviker den typ av aktivering som resulterar i oönskade biverkningar.

Andreas Lindblom, vd för Sciety: andreas.lindblom@sciety.se, tel. 070-375 73 73.
Per von Mentzer, vd för PharmNovo: per.von.mentzer@pharmnovo.com, tel. 070-544 32 50.

Om PharmNovo

PharmNovo är ett läkemedelsbolag med huvudsäte i Medicon Village i Lund. Bolaget utvecklar läkemedel mot smärta baserat på en ny typ av selektiva deltaopioider, så kallade DORA, med målsättningen att ge effektiv smärtlindring utan de negativa biverkningarna hos konventionella opioider. Huvudkandidaten, PN6047, är inriktad på kronisk neuropatisk smärta men företaget ser också klinisk potential inom andra områden som migrän, ångest/depression och kronisk hosta. PharmNovo grundades av Dr. Bengt von Mentzer, som har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling och smärtforskning hos Astra Zeneca. Teamet består av framstående forskare inom akademi och industri och har ett internationellt nätverk av ledande expertrådgivare.

Om Sciety

Sciety är Nordens ledande investerarnätverk inom life science och digital hälsa. Sciety kombinerar erfarenhet från life science och finans för att välja ut framstående bolag i branschen. I nätverket ingår riskkapitalbolag, family offices och affärsänglar. Scietys vision är att innovationer inom life science ska nå sin fulla potential.

Snabbfakta

Läkemedelsbolaget PharmNovo avslutade nyligen en emission om 22 miljoner kronor med Sciety-nätverket. Bolaget utvecklar läkemedel mot kronisk smärta och intresset bland investerarna var stort. Det nya kapitalet ska användas för att slutföra det prekliniska programmet och toxikologiska säkerhetsstudier.

Citat

Per von Mentzer, vd PharmNovo