Sciety och Sciety Venture Partners investerar 59 miljoner kronor i Capitainer

Sciety och Sciety Venture Partners slutförde nyligen en investering på 59 miljoner kronor i Capitainer, ett svenskt medtechbolag som har utvecklat en unik plattform för egenprovtagning av blod, vilket underlättar vårdlösningar på distans och individanpassad medicin. Kapitalet kommer att användas för försäljning och marknadsföring samt för att utöka produktionskapaciteten och etablera Capitainer som en ledande leverantör av lösningar för egenprovtagning med marknadsledande klinisk exakthet.

Med Capitainers plattform kan människor ta blodprov från fingertoppen, när och var som helst, och skicka provet med vanlig post till ett laboratorium för analys. Bolagets innovativa produkter bygger på patenterad mikrofluidikteknik, som ger en exakt mängd blod, vilket är avgörande för att få exakta resultat. Capitainers kommande produkt, Capitainer®CF, kommer att vara unik på marknaden med att automatiskt kunna extrahera plasma/serum från fingertoppsblod.

Sedan den första investeringen från Sciety och Sciety Venture Partners år 2020 har Capitainer gjort betydande framsteg. Bolaget har lanserat flera nya produkter och fått nya kunder både på hemmaplan och globalt. Bolagets fokus på innovation och dess snabba tillväxt har medfört fortsatt stöd från Sciety och Sciety Venture Partners, som investerar i Capitainer för tredje gången.

Andreas Lindblom, Managing Partner på Sciety, säger: ”Vi är glada över att återigen investera i Capitainer och bidra till deras vision att revolutionera blodprovstagning. Deras innovativa plattform kan få stor betydelse för områden som individanpassad medicin och distansvård, och därmed förbättra livet för människor runt om i världen.”

Christopher Aulin, vd för Capitainer, tillägger: ”Det fortsatta stöder från Sciety och Sciety Venture Partners gör det möjligt för oss att skruva upp tillväxttakten och utöka vår produktionskapacitet. Vi är övertygade om att vår unika teknik för egenprovtagning kommer att bli en game changer inom hälso- och sjukvårdssektorn, som kan ge patienter större bekvämlighet och tillgänglighet såväl som exakta resultat.”

Investeringen på 59 miljoner kronor från Sciety och Sciety Venture Partners kommer att användas för att öka produktionskapaciteten, lansera nya produkter och utöka försäljnings- och marknadsföringsaktiviteterna i syfte att positionera Capitainer som ett förstahandsval för lösningar inom egenprovtagning med bästa kliniska exakthet.

Kontaktpersoner

Andreas Lindblom, Managing Partner, Sciety: andreas.lindblom@sciety.se, telefon 070-375 73 73.

Christopher Aulin, VD, Capitainer: aulin@capitainer.se, telefon 070-897 75 77.

Om Capitainer

Capitainer AB är ett svenskt medtech-bolag som grundades 2016. Capitainer utvecklar och säljer intelligenta lösningar för egenprovtagning av blod, plasma och urin. Bolaget har utvecklat en unik teknik för att samla upp en exakt mängd vätska och därefter spara provet i torkad form. Kortet med provet kan skickas med vanlig post till laboratorium, utan krav på kyltransport eller specialförpackning. Precisionen och exaktheten i Capitainers prover är marknadens bästa och i nivå med etablerade pipetteringsmetoder. Produkterna har en rad tillämpningsområden inom flera olika marknadssegment, exempelvis kliniska biomarkörer, terapeutisk läkemedelsmonitorering, genomik, läkemedelsutveckling, testning av drogmissbruk och dopning samt forskning och utveckling och kliniska studier.

Om Sciety

Sciety är ett ledande investeringsbolag, med fokus på Norden. Vi jobbar för att innovativa bolag inom life science och digital hälsa ska växa och bli framgångsrika. Vi investerar tillsammans med investerarnätverket Sciety Venture Partners, som består av family offices, privata investerare och riskkapitalbolag. Vårt mål är att innovationer inom life science ska nå sin fulla potential, så att vetenskapliga genombrott inom medicin och teknik kan bli tillgängliga för människor över hela världen.