Sciety reser nytt kapital till medicinteknikbolag för fortsatt etablering i Europa

Medicinteknikbolaget Likvor reser nytt kapital för fortsatt expansion i Europa. De har idag ett tiotal sjukhus som kunder. Bolagets system används för att diagnostisera det demensliknande sjukdomstillståndet NPH.

Likvor har tagit fram ett system för monitorering av ryggmärgsvätskans dynamik för att utreda och följa upp behandling av det underdiagnostiserade sjukdomstillståndet NPH. Tillståndet drabbar ofta äldre och medför symptom som liknar andra klassiska demensrelaterade tillstånd, som Alzheimers och Parkinsons. Idag får endast en av fem personer med NPH rätt ställd diagnos, något som Likvor vill ändra på med ett standardiserat och CE-märkt system för diagnostik.

”Medicinteknik med hög grad av automatisering och som enkelt kan integreras i sjukvårdens arbetsflöde är av stort intresse för oss och vårt nätverk. Bolaget har redan ett tiotal europeiska sjukhus som kunder och har flera nya kunder på väg in, däribland ett stort sjukhus i Iran”, berättar Andreas Lindblom, VD för Sciety.

Likvor har i emissionen tagit in totalt 3 mkr som ska användas för fortsatt etablering i Europa.

”Med hjälp av det tillkomna kapitalet kan vi nu fortsätta med den påbörjade expansionen i Europa och även möta efterfrågan på nya marknader”, säger Maria Wallin Wållberg, VD för Likvor.

Maria Wallin Wållberg, VD för Likvor: maria.wallin@likvor.com, tfn. 0705 88 6766.

Sciety är Nordens ledande investerarnätverk inom life science och digital hälsa. Vi kombinerar erfarenhet från life science och finans för att välja ut framstående bolag i branschen. Sciety investerar egna medel i samtliga bolag som genomgått vår urvalsprocess och erbjuder investerarnätverket att delta på samma villkor. I nätverket ingår riskkapitalbolag, family offices och affärsänglar. Scietys vision är att innovationer inom life science ska nå sin fulla potential.