Sciety reser nytt kapital till medicinteknikbolag inom neurologi och cancer

För drygt två veckor sedan fulltecknades nyemissionen om närmare 10 mkr i CARTANA. Bolaget har utvecklat reagenser för att analysera vävnadsprover vid utveckling av nya läkemedel och är baserat vid Karolinska i Stockholm. Det nya kapitalet ska användas till försäljning av CARTANAS första produkt som är inriktad på hjärnforskning och till produktutveckling inom cancerområdet.

I emissionen deltog investerare i Sciety-nätverket tillsammans med Almi Invest och bolagets befintliga ägare. Flera av bolagets nya aktieägare har erfarenhet inom forskning, affärsutveckling och investeringar inom life science.

”Intresset för bolaget har varit stort och med två fullsatta investerarluncher fulltecknades emissionen. CARTANA är ett högteknologiskt bolag med flera patent, påbörjad försäljning och en global marknad, vilket stämmer väl in i Sciety-nätverkets investeringsprofil”, berättar Andreas Lindblom, VD för Sciety.

Bolaget har testat sin produkt på fem pilotkunder varav ett stort läkemedelsbolag. Parallellt med den påbörjade kommersialiseringen utvecklar bolaget en uppgraderad version med ökad sensitivitet och högre hastighet samt en version för cancerforskning.

”En av tre personer som lever i Sverige idag beräknas drabbas av cancer under sin livstid och antalet personer som lever med demens globalt förväntas tredubblas till 152 miljoner år 2050. Våra produkter kan bidra med viktig information i utvecklingen av nya behandlingar av sjukdomar som drabbar hjärnan och cancersjukdomar. Med nytt kapital i bolaget ser vi nu fram emot att expandera på marknaden för hjärnforskning och att öka takten i vår produktutveckling inom cancerområdet”, berättar Malte Kühnemund, VD och grundare av CARTANA.

Malte Kühnemund, VD för CARTANA: malte@cartana.se, tfn. 0700 943 733.

Om Sciety

Sciety är ett investeringsnätverk som vill att innovationer som gör skillnad ska nå sin fulla potential och skapa värde. Vi väljer ut onoterade tillväxtbolag inom life science och gör dem tillgängliga för investeringar från vårt medlemsnätverk. Läs mer på sciety.se.