Ungt sensorbolag blir del av Tietos satsning på välfärdsteknik

Raytelligence som med en enda sensor kan mäta människors rörelse, position, hjärtfrekvens och andning utan att utrustning behöver bäras på kroppen blir partner med Tieto SmartCare för välfärdsteknik.

”Vi tycker att Raytelligence har en bra lösning som passar väl in i vårt utbud av innovativ välfärdsteknologi och tjänster. För oss är det en styrka att ha ett utbud av smarta lösningar för att på bästa sätt möta vårdgivarnas olika behov”, berättar Joakim Börjesson, affärsområdeschef för Tieto SmartCare.

För ett par veckor sedan fanns Raytelligence tillsammans med andra leverantörer av välfärdsteknik representerade i Tietos monter på Vitalis, en av Sveriges största mässor för e-hälsa.

”Tekniken för att möta vårdbehoven finns till stor del redan, men vi behöver knyta samman lösningarna och föra informationen vidare på ett bra sätt. SmartCare gör just detta”, berättade Joakim Börjesson i samband med lanseringen i våras.

Med Raytelligence radarsensor kan vårdgivare få larm om händelser såsom att en person fallit eller har för hög hjärtfrekvens. Enheten är utformad som en glödlampa och placeras i vanliga eluttag vilket gör lösningen enkel att implementera.

”I grunden handlar det om att bidra till tryggare vård i hemmet och ökad livskvalitet för människor i behov av tillsyn. Vi ser fram emot att i samarbete med Tieto kunna ge vårdgivare möjlighet att på ett smidigt sätt få larm och kontinuerlig information om brukares hälsotillstånd”, säger Per-Arne Viberg, VD för Raytelligence.

Raytelligence stärker nu upp sina resurser för fortsatt expansion inom hälsosektorn via Sciety’s nätverk.

Raytelligence: Pelle Viberg, VD. pelle@swedishadrenaline.com, 0702 20 33 82.
Sciety: Andreas Lindblom, VD. andreas.lindblom@sciety.se, 0703 75 73 73.

Om Raytelligence
Raytelligence erbjuder en innovativ sensor och molnlösning för monitorering av bland annat andning, hjärtfrekvens, positionering och rörelse. Sensorn möjliggör mätning på distans även i mörka och dammiga miljöer och penetrerar väggar. Den är också liten till sin storlek vilket ger stor potential inom sjukvård, industri och Internet of Things.

Sciety är ett investeringsnätverk med fokus på onoterade tillväxtbolag inom life science och digital hälsa. Vi kombinerar erfarenhet inom life science och finans för att välja ut framstående bolag i branschen och göra dem tillgängliga för investeringar från våra medlemmar. Vår vision är att innovationer som gör skillnad når sin fulla potential och skapar värde.