• SeaMe/

SeaMe, produkten som förhindrar spökfiske presenterades på The Perfect World Foundations event där Prins Albert av Monaco deltog

Report this content

SeaMe är innovationen som kan rädda livet på miljontals djur som fastnar i förlorade fiskeredskap. Uppfinningen SeaMe ger fiskare möjlighet att hitta sina redskap som annars blir kvar i havet och fortsätter fiska utan att tas om hand. SeaMe presenterades på The Perfect World Foundations event i Långedrag där Prins Albert av Monaco fick pris för sitt miljöengagemang.

Nya innovationen SeaMe som CMAR AB tagit fram presenterades på eventet som arrangerades av The Perfect World Foundation. SeaMe har stor potential och är lösningen på det som kallas spökfiske.

I våra hav simmar mängder av havslevande djur varje dag in i borttappade fiskeredskap på jakt efter mat. Borttappade tinor, nät och ryssjor stannar kvar i havet och fungerar som dödsfällor för fiskar och bottenlevande djur då de fortsätter att fiska. Det är dystert och meningslöst.

Siffror från Greenpeace visar att 6 procent av alla nät som används, 9 procent av fiskeburarna och upp mot 29 procent av långlinorna stannar kvar i havet.

Enligt WWF står borttappad eller dumpad fiskeutrustning, så kallade spökgarn, för 10% av allt plastskräp i haven. Det fördyrar också för fiskare som behöver köpa nya redskap. Dessutom innebär det förlorad fångst och tid som går åt till att leta efter borttappade fiskeredskap. SeaMe löser problemet med borttappade och förlorade fiskeredskap då de enkelt kan lokaliseras i havet och tas upp igen. Idén till SeaMe, har uppkommit efter samtal med yrkesfiskare.

- Förlorade fiskeredskap utgör ett stort problem. SeaMe är en unik lösning som möjliggör att fiskaren kan få tillbaka förlorade redskap på ett enkelt sätt och förhindra att redskapen fortsätter fiska, säger Christian Magnusson.

SeaMe är enkel att fästa på de flesta fiskeredskap. När ett redskap inte tas upp inom en viss förutbestämd tid flyter en markeringsboj upp till ytan och markerar det förlorade redskapet. Markeringsbojen syns väl på havsytan och är markerad med en tydlig text att det är ett förlorat objekt som behöver omhändertas. SeaMe kan användas på nästan alla redskap oberoende av vikt och storlek. En QR kod visar hur man ska hantera redskapet.

SeaMe ingår i ett projekt som stöttas av Fiskareföreningen Norden och Sotenäs kommun och var en del av utställningen som presenterades under The Perfect World Foundations event i Långedrag.

Christian Magnusson hälsar på Prins Albert av Monaco

Prins Albert gjorde ett uttalande till Expressen i samband med sitt besök i Långedrag:

- Folk måste inse att utan ett friskt hav och friska marina ekosystem så kommer vi inte kunna överleva i längden på denna planet. Om vi ​​inte hittar ett bättre sätt att skydda dem, om vi inte hittar ett sätt att göra dessa ekosystem friska, då kommer vi att vara i stor fara.

Nästa steg är att etablera samarbetspartners och investerare för att nå ut med innovationen till fiskare i större skala runt om i världen. SeaMe har en unik patenterad lösning som gör att produkten har en stor potential på en mycket stor marknad.

Christian Magnusson

christian.Magnusson@cmar.se

SeaMe är en innovation för att förhindra att fiskeredskap tappas bort och för att förhindra spökfiske. Förlorad fiskeutrustning – spöknät eller spökredskap – kan fortsätta att fiska under långa perioder. SeaMe är lätt att fästa på befintlig utrustning och ger exakt målsökning vilket gör det möjligt att återställa de flesta redskapstyper oberoende av vikt eller storlek.

Taggar:

Snabbfakta